Csak napi egy-két utas vette igénybe az első magyarországi buszjáratot
2016. június 1. 13:56 MTI
Száztizenegy éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat. Az első magyarországi buszjárat 1900-ban indult a Kígyó tér (a mai Ferenciek tere) és a Köztemető között, a Podvinecz és Heissler gépgyár járműveivel.
Korábban
Az első, gőzhajtású autóbuszokat Angliában építették, az 1820-as évek második felében. Benzinmotoros autóbuszt Németországban gyártottak először, teherautógyártási tapasztalatok alapján, mivel az 1920-as évekig a buszokat mindenütt teherkocsialvázra építették. A Daimler Motoren Gesellschaft először 1890-91-ben próbálkozott motoros társzekerekkel, a Wilhelm Maybach által 1896-ban tervezett teherautó is egy lépés volt ebben az irányban. A cég 1896-os prospektusában hozta nyilvánosságra, hogy gyáruk motoros teherkocsikat is készít. E járművek, melyek 3-12 km/óra sebességgel közlekedtek, és hátrafelé is tudtak haladni, nagy sikert arattak Angliában és Amerikában.
Az első benzinmotoros omnibuszt, azaz autóbuszt 1891-ben készítette Carl Benz 1891-ben, vesztfáliai üzletemberek megrendelésére, ez 5 lóerős motorral működött, két vezetőnek és nyolc utasnak adva helyet. Siegen város és két környékbeli falu, Netphen és Deuz között járatot is indítottak, de ez csak kilenc hónapig közlekedett, mivel igen kevés utas merészkedett fel rá.
Daimler és Maybach 1897-ben mutatta be tízüléses kocsiját, mely a württembergi Külzelsau és Mergentheim között öt utassal tette meg első útját, a próbajáratokon Gottlieb Daimler személyesen is részt vett. 1898-ban e két város között indítottak újra buszjáratot, de néhány forduló után ez is megszűnt, a benzin nehézkes beszerzése és néhány baleset miatt. Daimler 1899-ben Londonnak szállított egy 20 személyes, 12 lóerős autóbuszt. Ennek sikere nyomán a város újabb négy darabot rendelt, s ezek csakhamar kiszorították a gőzüzemű kocsikat. A századforduló táján London és Birmingham között megindult a rendszeres autóbusz-közlekedés, és egy idegenforgalmi vállalat is létrejött, amely Benz-autóbuszokkal Wales hegyei közé vitte a turistákat.
Az első mai értelemben vett autóbuszt Heinrich Büssing tervezte 1903-ban, ez már 28 utast szállított, motorjának teljesítménye 25 lóerő volt. Berlinben 1904-ben is indult egy autóbuszjárat, majd 1905. november 19-én kezdődött a nyilvános autóbusz-forgalom, emeletes buszokkal, ehhez utcai benzinraktárakat kellett létesíteni. A Daimler és Benz omnibuszok nagy sikere volt a németországi Bad Tölz és Lenggries között 1905. június 1-jén indított postai autóbuszjárat, mely utasokat és csomagokat is szállított, ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat. Németországban 1911-ig 53 ilyen járat indult. London számára 1910-től napi tízes szériákban gyártották a 34 üléses, emeletes buszokat, emellett itt már 1899-től kísérleteztek akkumulátoros, 1902-től benzin-elektromos vegyes üzemmel.
Az első magyarországi buszjárat 1900-ban indult a Kígyó tér (a mai Ferenciek tere) és a Köztemető között, a Podvinecz és Heissler gépgyár járműveivel. A kezdeti szenzáció után azonban csak napi egy-két utas vette igénybe, ezért megszűnt. Az utasokat és csomagokat is szállító postabuszok viszont később sikeresek voltak Erdélyben, a Felvidéken és Horvátországban is. Budapesten 1909-1910-ben a Sváb-hegy és János-hegy közt indult kísérleti járat, majd 1912-ben jelent meg az első, angol gyártmányú autóbusz. A próbautak sikere nyomán vetődött fel az autóbusz bevezetésének gondolata az omnibuszforgalom helyett. 1915. március 1-jén egy benzines és egy elektromos busszal indult Budapesten a rendszeres autóbusz-közlekedés az Andrássy úton, Városliget és a Kiskörút, majd később a Kígyó tér között. A rikító sárga színű, 34 ülőhelyes elektromos jármű félóránként közlekedett. Érdekes, hogy az autóbusz (önjáró társaskocsi) szó az omnibuszból, a lovas társaskocsi nevéből alakult ki, amely latinul ezt jelenti: mindenkinek (omnis = minden). A busz szó, mely a jármű rövid elnevezése lett, így egy latin ragnak felel meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. Az ENSZ és az Európai Unió
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- 1948 óta a „visszatérés joga” áll az izraeli-palesztin konfliktus középpontjában
- 26 éves az Európai Unió
- Tényleg nem tett meg mindent az ENSZ a magyar ügy érdekében 1956-ban
- Botrányok övezték az egyik legnagyobbb ENSZ-szervezet történetét
- A gázai lőporos hordó - az arab-izraeli konfliktus története
- 10 tény a ruandai népirtásról
- 60 éve lett vége a hidegháború legvéresebb konfliktusának
- Az ENSZ-re sózta London Palesztinát
- Viták a közös európai történelem kapcsán
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.