Százéves a New York-i metró
2004. november 16. 09:00
Századik születésnapját ünnepli a soha nem alvó földalatti világ, a New York-i metró.
1904 végén, három és fél évvel azután, hogy vájni kezdték Manhattan szigetének sziklás talaját, kezdett el működni a legendássá vált `Subway`. Nagy szükség volt rá, olyan közlekedési problémákat oldott meg, amelyek fojtogatták az akkor már 3,5 milliós várost - írja a madridi El País. A hálózatot fokozatosan bővítették és nagy részét lényegében 1936-ig építették ki. Ma, egy évszázaddal később senki sem tagadja, hogy nélkülözhetetlen. A városban káosz lenne nélküle. Nem véletlen, hogy a Wall Street rémálmaiban gyakran megjelenik egy metrósztrájk lehetősége.
A New York-i földalatti, mint a világ más metrói, szórakozást is kínál. A legkülönbözőbb nemzetiségű zenészek ajánlják hálózatán a muzsikájukat. Még mindig divatja van és a nem siető nézőket vonzza az akrobatikus break-tánc, miközben komoly, nyakkendős, aktatáskás urak szállnak fel szerelvényeire, hogy gyorsan és viszonylag kockázatmentesen jussanak úti céljukig.
(Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Bárói ranggal ismerték el a hazai orvoslás egyik úttörőjének számító Korányi Frigyes munkáját 20:20
- Sokáig férjéével is vetekedett Jackie Kennedy népszerűsége 18:05
- A világháború idején már sokan a másvilágra kívánták a kezdetben népszerű Raszputyint 17:05
- Elhibázott gazdaságpolitika és a túlzott fényűzés vezetett az iráni sah bukásához 16:05
- Apokalipszisnek gondolták, pedig csak az erdőtűz füstje miatt borult sötétségbe New England ege 15:05
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap