2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Elröppent évszázad

2003. december 17. 09:35

1903. december 17-én az amerikai Wright-testvérpár a világon elsőként emelkedett a levegőbe

100 éves a motoros repülés

Száz évvel ezelőtt sok-sok kísérletező évtizedeken keresztül folytatott fáradozása megkoronázásaként végre levegőbe emelkedett az első motoros repülőgép. Mindössze 12 méternyit repült, mégis elmondhatjuk róla, hogy képletesen átszárnyalt a XX. évszázadon, a század végéig szinte tökéletesre érve. - olvasható a Magyar Távirati Iroda közleményében.

Bizonyítja ezt, hogy az utóbbi évtizedekben már egyetlen abszolút repülési világrekordot sem döntöttek meg. Az utolsót - a Föld leszállás és légi utántöltés nélküli körberepülését - 1986 december 14-23. között állította fel két pilóta: a műanyagból készült, két kis légcsavaros motorral repülő "Rutan Voyager"-en, D.Rutan és J. Yeager több mint 40 ezer kilométert átívelve tért vissza az indulás helyére. A legnagyobb sebességet, a hangsebesség háromszorosát meghaladva 1976. július 28-án a Lockheed SR-71-esen H.Joensz, a legnagyobb magasságot 1977. augusztus 31-én a MiG-25-ösön 37 kilométerre emelkedve Fedotov érte el.



Vitathatatlan, hogy a motoros repülés nagyon gyors fejlődésének hatalmas löketet adott a két világháború. Az elsőben a rendszeres repülésre már alkalmas gépekből több tízezret gyártottak szériában és a pilóták armadáját képezték ki, akik aztán a megmaradt gépeken a polgári repülésben kívántak továbbra is repülni.

A húszas-harmincas években megkezdték a fém repülőgépek gyártását is. Szinte hihetetlen, hogy a máig repülő első Junkers-52-es hárommotoros és a Douglas Dc-3-as kétmotoros, zárt utasterű gépek hetven évvel ezelőtt készültek. A ma egyre kedveltebb ultrakönnyű kisrepülőgépek (mint az Egerben exportra is gyártott kétszemélyes Apollo FOX-unk) konstrukciója is megegyezik a harmincas években gyártottakéval.

Még nagyobb lendületet nyert a fejlesztés a második világháborúra készülés során, hiszen a nagy váltás - a légcsavaros motorról a sugárhajtásúra átállás - kezdete a Heinkel He 178-as 1939. augusztus 27-i első repülésével megelőzte a háború kitörését, az első rakétahajtású Messerschmitt Me-163-as vadászgépet pedig 1944-ben már be is vetették.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár