2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A Farkastörvényektől a River Runs Redig – szavazz 1993 legjobb rockzenei albumára

2021. május 20. 13:04

Folytatódik a Metal Történelem, amelynek keretében ma, május 20-án 1993 legjobb albumaira lehet szavazni. Neked melyik a kedvenced?

„Miután sajnos az idei tavasz nagy része otthonülős lett, úgy gondoltuk, megint összehozunk egy kis játékot. 1980 és 2020 között keressük az év rocklemezeit, persze a hallgatóink segítségével” – mondta Kalácska Gábor, a Rocker Rádió egyik alapítója.

A játékban rendkívül egyszerű részt venni: a rádió a közösségi oldalain (facebookinstagramvibertelegram) megosztja az aktuális évet, amelynek rocklemezeire lehet szavazni. Ezután csupán annyi a játékos dolga, hogy beírja egy kommentbe a kedvenc albumát, amely az adott évben jelent meg. Minden komment egy szavazat, a legtöbb voksot kapott lemez nyer.

„Szeretnénk picit hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a nehéz hónapok kellemesebben teljenek. A játék talán előhoz néhány kellemes emléket az elmúlt évtizedekből” – mondta Thuróczy Richard, a Rocker Rádió másik alapítója.

A Rocker Rádió munkatársai természetesen az emlékek felfrissítésében is segítenek: a szavazás napján, 9-19 óra között bemutatják az év (szerintük) 10 legerősebb rocklemezét a műsorban. Voksolni viszont bármelyik, az adott évben megjelent albumra lehet.

Ma, május 20-án 1993 legjobbjaira lehet szavazni. Íme a mai ajánlójuk:

Karikával átszúrt tehéntőgyet ábrázoló borítójával komoly botrányt kavart 1993-ban az Aerosmith tizenegyedik stúdióalbuma, a Get a Grip. Az ügy természetesen gyorsan elhalt, amikor kiderült, hogy az ominózus fotó nem valós, megalkotásában pedig jelentős szerepe volt a számos rockbandának bedolgozó Hugh Syme számítógépének. Hogy a lemezből kereskedelmileg a létező legtöbbet ki tudják hozni, a zenekar, erős kiadói nyomásra, külsős dalszerzőket is bevont az alkotói folyamatba. Az ötlet maximálisan bevált, hiszen a Get a Grip mind a mai napig az Aerosmith legsikeresebb nagylemeze.

Megjelenése után alig két hónappal már be is aranyozódott az Anthrax hatodik nagylemeze, a Sound of the White Noise. Az 1993 május huszonötödikén kiadott albumon mutatkozott be a csapat rajongóinak az új frontember, az Armored Saintből érkezett John Bush. Helyhiány miatt csak az album CD változatán kapott helyet a Black Lodge című tétel, amelynek megalkotásában a kultikus tv sorozat, a Twin Peaks zeneszerzője, Angelo Badalamenti is aktívan részt vett. Nem sokkal a lemez kiadása után újabb változás történt a zenekar felállásában, magánéleti gondjai miatt távozni kényszerült a szólógitáros, Dan Spitz.

1993-ban ünnepelte harmadik születésnapját a Katona Főnök által vezetett Akela. Ebben az évben jelent meg a zenekar második albuma, a tizenhárom tételes Farkastörvények. Az eredetileg a Hungaroton által gondozott korongon olyan örökzöldek kaptak helyet, mint a Közeleg, vagy éppen a csapat himnuszának is tekinthető Farkasok vagyunk.

Nagyot ütött 1993-ban a Life of Agony bemutatkozó nagylemeze, a River Runs Red. A zenekar tagjai mindent elkövettek annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőségű anyaggal tudják letenni névjegyüket a zeneiparban. A csapat frontembere, Keith Caputo például Jon Bon Jovi egykori énektanárától vett leckéket, hogy hangja bírja a folyamatos koncertezéssel járó megterhelést. Bár a lemezt sok kritikus tekinti konceptalbumnak, a zenekar szerint szó sincs erről. A basszusgitáros Alen Robert például így vélekedik a kérdésről: „Egészen addig, amíg az összes szám el nem készült, fel sem tűnt, hogy van köztük egyfajta laza kapcsolat”.

Hét év alatt csak az Egyesült Államokban félmillió példányt adtak el a brazil Sepultura ötödik nagylemezéből az 1993-ban kiadott Chaos A.D.-ből. A metal szempontjából szűz területnek számító Indonézia is eléggé belehúzott, hiszen ott nem kevesebb mint 25.000 fogyott Max Cavaleráék tizenkét tételes remekművéből. A korongról több kislemezt is kimásoltak, erre a sorsra jutott többek között a Biohazard főnök Evan közreműködésével rögzített Slave New World is. A Chaos A.D. a Sepultura történetének első olyan nagylemeze, ahol a basszustémákat valóban a csapat bőgőse, Paulo Junior nyomta fel a stúdióban.

Legjobb rock album kategóriában Grammy díjra jelölték a Pearl Jam második nagylemezét, az 1993 október tizenkilencedikén forgalomba került VS-t. Bár a díjat végül a Rolling Stones kapta, maga a korong egyáltalán nem volt sikertelen, hiszen az óvatosabb becslések szerint is elkelt belőle durván 8 millió példány világszerte. Az album felvezető single-je a Go volt, amelyet a csapatban akkor debütáló dobos, Dave Abbruzzese jegyzett, mint alkotó.

Emberi dolgok címmel 1993 májusában a Hungarotonnál jelent meg az Ossian hatodik stúdióalbuma. A zenekar ezen a korongon folytatta a korábban elkezdett irányvonalat, és egy erős dallamokkal, valamint rengeteg kidolgozott vokállal operáló nagylemezzel rukkolt elő. Bár, az eredeti anyag kereskedelmi forgalomban már nem beszerezhető, a 2000-ben, digitálisan feljavított változat kis utánjárással könnyen elérhető.

Egy kiváló zenei ízléssel megáldott MTV-s szerkesztő segítsége kellett ahhoz, hogy sikeres legyen a Type O' Negative második albuma, az 1993-as Bloody Kisses. A komoly rotációban nyomott klipek megtették hatásukat, és a banda még Mötley Crüe turnéjára is be tudott kerülni vendégzenekarként, sőt korabeli beszámolók alapján estéről-estére többen voltak rájuk kíváncsiak, mint a John Corabival felálló főattrakcióra. Az album-eladások is jól alakultak, és végül a Bloody Kisses-nek köszönheti a csapat kiadója, a Roadrunner Records története legelső amerikai aranylemezét.

Sajnos nem a legjobban alakult az ízes, blues-zal kevert southern rockban utazó Circus of Power karrierje. Egyetlen komoly kiadónál megjelent, egyébként meglehetősen magas eladásokat produkáló albumuk, az 1993-as Magic and Madness után a mindenki által biztosnak vélt siker helyett inkább a feloszlást választotta a csapat. Pedig minden adott volt a világhírhez: a korong tele volt méregerős szerzeményekkel, és a stúdióban olyan közreműködők adták egymásnak a kilincset, mint a rendkívüli Heaven and Hellben pengető Alice in Chains gitáros, Jerry Cantrell, vagy a The Cult frontembere, Ian Astbury.

Valamivel egy óra feletti játékidővel rendelkezik a brit Paradise Lost negyedik nagylemeze, az 1993. szeptember 28-án kiadott Icon. Az akkori időkre így emlékezett vissza egy 2008-as keltezésű Kerrang Magazinos interjúban a banda frontembere, Nick Holmes: „Nagyjából mi voltunk az első zenekar, amely megfogalmazta a gothic metal kifejezést. Mind zeneileg, mind szövegileg rengeteget fejlődtünk ebben az albumban”.

Szavazni facebookon ittinstagramon ittviberen itttelegramon itttovábbi rocklegendákat hallgatni pedig itt tudtok.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár