Kiállítják az Enola Gayt
2003. augusztus 21. 10:48
Japán túlélők és amerikai háborús veteránok egyszerre tiltakoznak az első atombombát ledobó Enola Gay washingtoni kiállítása miatt
Túlélők és veteránok tiltakoznak az Enola Gay kiállítása miatt
Az Enola Gay pilótafülkéje |
A Boeing B-29 Superfortress kifejlesztése már 1938-ban kezdetét vette. Prototípusa 1942 elejére elkészült, sorozatgyártása a következő év közepén megkezdődött. Első bevetésére 1944-ben került sor, a kezdeti elgondolással ellentétben már csak a csendes-óceáni hadszíntéren. Későbbi változata csak farokgéppuskával készült, így nagyobb bombaterhet volt képes szállítani. A B-29-es korának haditechnikai csúcsteljesítménye volt, az elkészült közel négyezer darab igen jelentős hadiipari beruházásnak számított.
A Hiroshimára atombombát dobó B-29-es 12 fős legénységet irányító Paul Tibbets pilóta pár nappal a bevetés előtt anyja emlékére nevezte el a gépet Enola Gay-nek. A bomba munkaneve Kisfiú (Little Boy) volt, melyet augusztus 6-án helyi idő szerint 9 óra 15 perckor dobtak le a városra. A bomba 500 méter magasan robbant a városközpont felett és azonnal lerombolta a Hiroshima túlnyomó részét, valamint megölt 70-130 ezer embert. Ferebee bombázótiszt a fedélzeti naplóba rögzítette "Good results".
A hiroshimai atombomba túlélők vezetője, a sugárfertőzés miatt rákban szenvedő 78 éves Sunao Tsuboi a Discovery Newsnak elmondta: "Számunkra az Enola Gay az atombombával egyenlő. A bombázó kiállítása viszont nem csak minket sért, hanem magát a bombázást is dicsőíti."
A kiállítás egyébként akkor került a figyelem középpontjába, amikor amerikai háborús veteránok tiltakozásukat fejezték ki amiatt, hogy a kiállítás túlságosan a japán áldozatokra fókuszál s kevésbé hangsúlyozza, mennyire hatékonyan kényszerítette ki Japán feltétel nélküli megadását, mely egyúttal a második világháború végét is jeletette.
A hiroshimai bombázás 50. évfordulóján, 1995-ben a washingtoni Air and Space Museum már elhalasztott egy kiállítást, melyen az Enola Gay repülőgéptörzsének egy darabját állították ki.
Utolsó simítások a kiállított gépen |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.