Egy kicsiny csendes-óceáni sziget folyómedrében pihent a II. világháborús japán repülő
2017. augusztus 11. 14:04
A csendes-óceáni Palau államban nyaralók fedeztek fel a Nikko-öböl egyik rejtett zugában a sekély folyómeder mélyén pihenő második világháborús japán repülőgépet. A nem mindennapi felfedezést élőben még nem látták a szakértők, ám az elkészített – kifejezetten hangulatos és egzotikus, szinte a mozivászonra kínálkozó – fényképek alapján többen úgy gondolják, egy japán Aichi E13A felderítő hidroplánról van szó.
Korábban
A megközelítőleg 340 szigetből álló, ám így is csupán 460 négyzetkilométer nagyságú, csendes-óceáni búvárparadicsom, Palau a Karolina-szigetek legnyugatibb szigetcsoportjain helyezkedik el. Csupán tucatnyi szigete lakott, a második legnagyobb területű, ám a legnépesebb szigete Koror, amelynek déli partján fekszik a Nikko-öböl. A páratlan szépségű természeti képződmény számos apró, többnyire lakatlan, sőt érintetlen szigetet rejt magában. Ezért is fordulhatott elő, hogy egy kenus csoport egy sekély folyómeder alján egy második világháborús repülő roncsára bukkanjon.
A legutóbbi hírek szerint a gépet még csak a turisták fotói alapján láthatták a szakértők. Úgy vélik, egy japán Aichi E13A felderítő hidroplánt találhattak meg. A japán hadseregben 1941 és 1945 között szolgálatban álló, a francia légierőnél még az indokínai háborúban is alkalmazott, a szövetségesek által csak „Jake”-nek hívott repülőt arra tervezték, hogy igen hosszú, akár 2100 kilométeres utakra is alkalmas legyen, miközben a három fős személyzetet és 250 kilogrammnyi bombát is képes szállítani.
A fényképeken jól látszódik, hogy a feltételezhető zuhanás és a hét évtized ellenére a hidroplán meglepően jó állapotban van, a törzshöz mindkét szárny masszívan kapcsolódik, bár az egész repülőgép fejjel lefelé fekszik a mederben. Még nem állapították meg hivatalosan, hogy melyik országhoz tartozott a vasmadár, bár több mint valószínű, hogy a Japán Birodalmi Haditengerészet kötelékében szolgált. Paul Beaver brit történész szerint, aki a 30-40-es évek repüléstörténetével foglalkozik, egyértelmű, hogy a gép japán, egy Aichi E13A-ról van szó. „A hátára fordult, elvesztette talpait, mégis gyönyörű állapotban van, ami elég ritka” – mondta a kutató.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
kommunizmus
- Bunkerország apafigurája, akit minden bűne ellenére mélyen gyászolt népe
- Minden várakozást felülmúlt a Skála kezdeti sikere
- Gumibottal nyomták el a gyertyák lángját Pozsonyban
- Még rendőrök sem tudták megfékezni a tömeget a Corvin Áruház első megnyitóján
- Elrendelői sem tartották be a magyarországi szesztilalmat
- Molotov nem ellenkezett, mikor feleségét a lágerbe küldték
- A kommunizmus áldozataira emlékezünk ma
- Lenin szobra előtt sorolta el Sztálin bűneit a szovjet főtitkár
- Eltitkolta Lenin utódja a forradalmár politikai végrendeletét
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 2024.05.02.
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 2024.05.02.
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum 2024.05.02.