2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Három tucatnyi hajóroncs került elő Bizánc kikötőjéből

2015. december 28. 10:59 Pallag Zoltán

Isztanbul Yenikapı negyedében útépítés közben Theodosius kikötőjének újabb területei kerültek napvilágra, adta hírül a Hürriyet Daily News. Többek között egy L-alakú építmény, amely a kikötő hullámtörője lehetett. Az egyik legizgalmasabb lelet a Yenikapı 12 nevű, 9. században elsüllyedt 8 méter hosszú és 2.8 méter széles hajóroncs.

A Yenikapı térre vezető út építését megelőzően tárták fel a Theodosiusi Kikötő eddig ismeretlen részeit. Az út az Eurázsia Alagút része lesz. A 3.34 kilométer hosszú tenger alatti csatorna Isztambul ázsiai és európai részeit köti össze egymással. A csatornát 2016-ban tervezik megnyitni, autóval mintegy 15 perc alatt lesz átjárható. A területen 2004 óta Törökország legnagyobb felületű régészeti feltárását vezette az Isztambuli Régészeti Múzeum.

A munkáknak idén év végén lett vége, árulta el a Múlt-kornak Serdar Egemenoğlu régész, aki azt is elmondta, hogy a legtöbb munkát most az itt talált amphora-típusok meghatározása, készítési idejének megállapítása, a restaurálás és a konzerválás adta. A nagy földmunkákkal már néhány éve végeztek. Az ásatás számos fontos, érdekes eredményt hozott. Harminchat bizánci hajóroncsot találtak a területen, de neolitikus lábnyomok is előkerültek, és több ponton sikerült tisztázni a Kr. e. I. évezred legfontosabb kikötőjének szerkezetét, illetve a kiterjedéséről is pontosabb képet kaptak a kutatók, a kikötő világítótornyát és hullámtörőjét is megtalálták.

Az egyik legizgalmasabb lelet a Yenikapı 12 nevű 8 méter hosszú és 2.8 méter széles hajóroncs, árulta el Egemenoğlu. A hajó a 9. században süllyedt el a rakományával együtt, amiből leginkább a krími amphorák maradtak meg, de cseresznyemagokat is találtak a hajóban. Az ásatásokon 18-19. századi oszmán épületek alapjait is azonosították, amelyeket a feltöltött kikötőre építettek. A múzeum munkatársai szerint újabb hajóroncsok is lehetnek az újkori struktúrák alatt, írta a Hürriyet Daily News. Az útépítő cég tart attól, hogy a munkálatok elhúzódhatnak, ezért határozottan sürgeti, hogy minél előbb távolítsák el a területről a régészeti leleteket.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár