Ősi naphajó a Nagy Piramis lábainál
2013. szeptember 17. 15:54
Első ránézésre a fadeszkák úgy néznek ki, mintha csupán néhány évtizeddel ezelőtt kivágott fatörzsekből készítették volna őket, pedig a vizsgálatok szerint a művészien megmunkált alkotások legalább 4500 évesek.
Korábban
A régészek versenyt futnak az idővel, ugyanis az egyiptomi piramisokkal egyidős fadarabok, mihelyst felszínre kerülnek, állapotuk rohamosan romlani kezd, ha nem kezelik őket megfelelően. Hufu (görögül: Kheopsz) fáraó naphajójának részei a piramis lábainál a homokban pihentek eddig. Habár igen jó állapotban találták meg – a sivatagi levegő lényegesen kedvezőbb hatással van a leletekre, mint például a párás légtömeg –, a víz, a rovarok és a gombák nagy károkat okozhattak benne, s a külvilág még nagyobb veszélyt jelent számukra. Azért is óvják annyira az egyiptomiak, hisz a leletcsoport az egyiptomi régészet egyik legnagyobb szenzációja.
A naphajók a fáraók sírjának közelében eltemetett rituális szállító eszközök voltak, amelyek arra szolgáltak, hogy az uralkodók lelkét az égbe, Réhez vigyék. A napisten egyébként két hajóval közlekedett az egyiptomiak hitvilága szerint: a reggeli hajóval az égen, míg az estivel az alvilágban utazott. Az egyiptológusok között akad némi vita a naphajót illetően: míg az egyik tábor szerint a temetési szertartás során a holttest vízen való átkeléséhez használták, addig néhány történész szerint pusztán túlvilági funkcióik voltak.
Az egyiptomi kutatócsapat a japán Waseda Egyetem szakértőivel együttműködve próbálja megmenteni a leletet, amely nem csupán a tudósokat, de a helyieket és a turistákat is lenyűgözte. „A precíz mérnöki munkával megalkotott hajó azért is izgalmas, mert nem tudjuk pontosan, szállította-e az elhunyt fáraót. Ám az mindenképpen elgondolkodtató, hogy több ezer kilométert tettek meg az alapanyagokért, hiszen libanoni cédrusból készült a túlvilági jármű” – magyarázta Szalima Ikram egyiptomi kutató.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.