Megfejtették Lincoln halottaskocsijának titkát
2013. május 17. 09:45
1865 tavaszán vonat vitte két héten keresztül a meggyilkolt amerikai elnök, Abraham Lincoln tetemét Washingtonból az illinoisi Springfieldig, a tragikus sorsú politikus végső nyughelyéig. Az északi államokban milliók róhatták le kegyeletüket az Egyesült Államok 16. elnöke előtt, aki több mint 2000 kilométert tett meg utolsó útján. Az esemény hatalmas publicitást kapott országszerte, egy valami azonban nem derült ki a korabeli tudósításokból: a vonat színe. Ennek eredt nyomába a 2015 Lincoln Funeral Train és a tucsonyi Arizonai Egyetem vegyésze, Wayne Wesolowski.
Korábban
Wesolowski és a Lincoln Train Project kapcsolata a kilencvenes évek közepére nyúlik vissza, mikor a neves vegyész a chicagói Benedictine University munkatársaként a projekt igazgatójaként dolgozott. A chicagói kezdeményezés tervei között egy vonatreplika is szerepel, amely mozgó kiállításként a merénylet 150. évfordulóján 2015-ben újra megtenné a több mint kétezer kilométeres utat.
Az eredeti vasúti kocsit ma már hiába keressük: a temetési „menet” után elárverezték, majd többször gazdát cserélt, míg 1911-ben le nem égett. A szerelvény – köszönhetően a korabeli alapos, mindenre kiterjedő tudósításoknak – paramétereit jól ismerjük, eredeti színét azonban homály fedi. Mivel se színes fotó, se litográfia vagy festmény nem készült róla, Wesolowski újságcikkekben és visszaemlékezésekben próbált választ találni a rejtélyre, de azok ugyanúgy hiányosak vagy ellentmondásosak voltak.
Néhány – jóval az amerikai polgárháború utáni időkből származó – tudósítás „csokoládébarnának” festi le a vasúti kocsit, míg mások a vörösbor színére emlékeznek. Mint arra Wesolowski rámutatott, a menet idején még nem léteztek csokoládészeletek, így a csokoládébarna szín a holland csokoládéra utalhatott, amely sokkal vörösebb volt, mint a ma ismert édesség színe.
Wesolowski végül rábukkant egy minnesotai férfire, akinek birtokában volt egy, az eredeti vasúti kocsiból származó ablakkeret-rész – talán az egyetlen olyan darab a világon, amelyik túlélte az 1911-es tűzvészt. A szakember kollégáival együtt mikroszkóp alá helyezte az ablakkeretet, lekaparta a festékmaradványokat és összehasonlította a korabeli festék-szabványokkal. Az alapos, de vesződséges munka végén sikerült megállapítani, hogy a halottas vasúti kocsi színe vöröses barna volt.
Érdekesség, hogy a szerelvény eredetileg Lincoln elnöki járművének készült, amely szerepet ma az Air Force One tölti be. A szerelvényt a U.S. Military Railroads gyártotta le és 1865 elején vehette birtokba Lincoln, aki már soha nem használhatta eredeti céljának megfelelően: első útja egyben az utolsó lett. A vonat 1865. április 21-én indult Washingtonból, s 12 város érintésével 12 nap után érkezett meg Springfieldbe; Lincolnt az Oak Ridge-i temetőben helyezték végső nyugalomra, igaz, hivatalosan erre csak 1901-ben, emlékművének befejezése után került sor.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.