Megbukott a navigálási teszten a Titanic kapitánya
2012. szeptember 24. 10:28
Az 1912 áprilisában elsüllyedt legendás óceánjáró, a Titanic kapitánya megbukott a navigálási teszten - állítja egy történész. A viktoriánus kori Angliában hatalmas méreteket öltött a hajókon a részegeskedés és garázdálkodás, s hogy mindezt visszaszorítsák, a brit hatóságok a 19. század második felétől kötelezően előírt vizsgálatoknak vetették alá a matrózokat és a kapitányokat.
Korábban
Edward John Smith 1888 februárjában kapta meg "mester" minősítésű hajóskapitányi igazolványát. A férfi egyike azoknak a jól ismert hajóskapitányoknak, akik a mesteri minősítésüket 1850-1927 között szerezték meg.
Az Ancestry.co.uk családtörténeti honlap által bemutatott dokumentum szerint a tengerészeknél végzett vizsgálatok célja a tapasztalatuk, hozzáállásuk tesztelése és a józanságuk bizonyítása volt. A kontroll a részegeskedés és a garázdálkodások ellen született, amely magatartás a 19. századi brit tengerészek körében különösen elterjedt volt.
Tony Robinson és kutatócsapata úgy vélik, hogy a Titanic elsüllyedéséért felelős Smith kapitány vizsgáinak első körében megbukott, mivel parancsnoki képességei nem voltak megfelelőek. A történész kiemelte: a 19. század közepén igen nagy problémát jelentett Nagy Britannia kereskedelmi flottájában, hogy a tengerészek zömének lényegében nem volt egy józan pillanata sem. „Azonban mindezt meg lehet érteni, hiszen évekig távol voltak otthonaiktól, a hajón pedig semmit sem lehetett csinálni. A víz hamar elfogyott, az alkohol viszont tartósan fogyasztható maradt, így természetes, hogy lényegesen több rumot ittak, mint a szárazföldön” – tette hozzá a kutató.
A tengerészek a század folyamán egyre több pénzt kerestek, s növekvő béreik jelentős részét alkoholra költötték. Az 1800-as évek elején az orvosok már valós társadalmi problémaként tekintettek a kérdésre; feljegyzéseik szerint nem egy tengerész volt folyamatosan ittas akár tíz napig is. Így a viktoriánus kori vizsgálatok kezdetben arra irányultak, hogy legalább a több tonna rakományért és több tucatnyi emberéletért felelős kapitányok legyenek józanok.
Amennyiben egy kapitány mester minősítésű tanúsítványt szerzett, bizonyította, hogy alkalmas a szolgálatra. Az 1850-es régészeti törvény bevezetését követően már a matrózoknak is vizsgálatokon kellett átesniük. A jogszabály kimondta, alkoholos befolyásoltság és rossz magaviselet esetén nem adható ki tanúsítvány.
Ezt a híres kapitányok közül például a számos indiai utat maga mögött tudó George Moodie 1861-ben szerezte meg, vagy ott volt Sir Edgar Britten, aki az RMS Queen Mary vezetője és a brit katonák Ausztráliába szállításának egyik fontos kivitelezője volt, ő 1900-ban kapta kézhez mester fokozatú tanúsítványát. Amely egyébként egy kézzel írott okmány volt, ezért a tinta gyorsan elhalványult, s a patkányok hamar felfedezték a kabin polcán.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
21. A világvallások és összehasonlításuk
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Miért nem ettek a japánok 1200 éven át húst?
- Miként gondolkodtak isteneikről a vikingek?
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hol van Keresztelő Szent János feje?
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- Kincsekért, foglyokért, dicsőségért vagy vallásuk védelmében támadtak a vikingek Európára?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Öngyilkosság vagy megvilágosodás – így mumifikálták önmagukat a buddhista szerzetesek
- 11:20
- Híresebbé tette a halála, mint a politikája Teleki Lászlót 09:50
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough 09:05
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését tegnap
- Kevés örömet lelt a pesti társasági életben Berzsenyi Dániel tegnap
- Imre király egyedül fogta el lázadó öccsét tegnap
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája tegnap
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat 2024.05.06.