Visszatérhetnek a Zeppelinek
2011. január 17. 12:26 The Daily Telegraph
Már nem is kell olyan sokat várni, hiszen a legújabb jóslatok szerint 2030-ra hatalmas, környezetbarát, mindennel ellátott lebegő hajókon utazhatunk majd a felhők között.
Korábban
A levegőnél is könnyebb repülés fogalma nem új ötlet, de fejlesztések hosszú ideje – katasztrófák sora óta – nem történtek. 1937. május 6-án a hidrogénnel töltött Hindenburg léghajó 72 utassal a fedélzetén kigyulladt és elégett, miután szerencsésen átrepülte az óceánt. A Zeppelin típusú léghajók használata ezt követően hosszú időre megszűnt, a nagy léghajókat pedig szemétdombra vetették. Igaz, a második világháború alatt is használták őket, de a hidrogéngázt éghetetlen héliummal helyettesítették bennük. Amerika járőrözésre és felügyeletre fejlesztett ki léghajókat, később kisebb széria is készült, melyet főleg reklámozásra vagy városnézésre használtak.
Most, amikor a légterek tele vannak Eurofighter és Dreamliner gépekkel, a léghajó-technológia fejlődése megállt, de ez a stagnálás a közeljövőben változni fog, részben az új építő - és üzemanyagoknak köszönhetően. Működés közben ugyanis az üzemanyag jelenti a legnagyobb költséget. A léghajóknál az emelkedést gáz biztosítja, a repülőkkel ellentétben energia csak az előrehaladáshoz lesz szükséges. Emellett az új energiaforrások, mint például a hidrogén cellák alkalmazásával töredékére csökkenne egy reptér károsanyag kibocsátása.
A forradalom már elkezdődött, néhány hibrid már meg is érkezett. Ilyen a Boeing SkyHook, vagy a British SkyCat, melyek életnagyságú modelljei már repültek is. Ezek a járművek elméletben 500 tonna szállítmány és 5000 utas szállítására lesznek alkalmasak. A hibrid ezen felül bárhol le tud majd szállni, működéséhez nem szükséges kifutópálya. A kérdésre a válasz, hogy vajon miért nem lepték még el az eget ezek a gépek, a fejlesztések és a kutatások árában rejlik. A Pentagon például 1 milliárd dollárt, egyéb cégek pedig körülbelül 400-500 milliót fektetnek az ilyen típusú léghajók fejlesztésébe és előállításába.
A lehetőség így megvan a légiközlekedés forradalmára, már csak a további fejlesztésekre és tesztekre kell várni – azt azonban türelemmel.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Hatalmi kérdéssé váltak a gladiátorjátékok a Római Birodalomban 09:05
- Máig nem heverte ki teljesen a spanyol nép a polgárháborút tegnap
- Szinte egész életét a humanitárius tevékenységnek szentelte id. Antall József tegnap
- Évszázadok nyomában – Olaszország történelmi látnivalói tegnap
- Néhány rendtársa szerint az ördögtől kapta látomásait Ávilai Szent Teréz tegnap
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig tegnap
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő 2024.03.27.
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen 2024.03.27.