Történelem és fikció egy új számítógépes kalandjátékban
2010. november 23. 15:17 The Guardian
Új hét, s egy újabb számítógépes játék: az Ubisoft az Assassin's Creed: Brotherhood névvel számítógépes kalandjátékot dobott piacra, amely az európai merényletek hosszúra nyúlt történetét állítja a középpontba.
Korábban
A játék a felfedezés, az összeesküvés és a harc izgalmas elemeit vegyíti, sikere pedig abban rejlik, hogy a történelmet a játék mechanikájaként használja fel, s hogy valódi környezetet varázsol egy jobbára a képzelet szülte történet köré.
A szoftver fejlesztői minden helyszínt alaposan bejártak, több ezer fotót és több óra videót készítettek. Az egyik alkotó, Corey May például Firenze rekonstruálásához Machiavelli visszaemlékezéseit böngészte át, s számos történésszel konzultált. „A Vasari folyosót nem láthatjuk a játékban, se az Uffizi-képtárat, mivel ezeket még nem építették meg akkor. A dóm homlokzata és a toronyóra a velencei Szent Márk téren nem ugyanúgy néz ki, mint ma – és így tovább” – írja May az egyik blogbejegyzésben.
A prostituáltakból, tolvajokból és nemesekből álló tömegekben elbújó karakterek által irányított összeesküvésekbe olyan valós személyeket is bevonhatunk, mint Szaladin, Leonardo da Vinci, vagy éppen VI. Sándor pápa fia, Cesare Borgia. A gyilkosokból álló szekta a keresztes hadjáratokban és a reneszánsz kori Itáliában folytatja ármánykodásait, majd végül a katolikus egyház oltalmába vett templomos lovagokkal találja szemben magát.
A rendkívüli interaktivitással, gazdag narratívával és érzelemi töltettel megáldott játék elsősorban azt a kérdést vetheti fel, hogy vajon miért nem nyúl még több játék a történelemhez, mint tematikához. Ugyan számtalan második világháborús játék kerül forgalomba, de azok nélkülöznek mindenfajta történelmi kontextust. „Egy második világháborús lövöldözős játékban nem érzékeljük az európai politika bonyolultságát, vagy éppen a nácizmus finomságait, csak rohanunk át a városokon és lekaszaboljuk az ellenséget” – mondta el Dan Pinchbeck konzolfejlesztő, a portsmouthi egyetem előadója, majd a cikkíró megjegyzi, hogy az üdítő kivételt a katonai-stratégiai játékok jelentik, de azok is csak a történelem egy vékony szeletére koncentrálnak.
Bosszantó, hogy a játékok a történelmi fikció tökéletes médiumává váltak – egyedülálló interaktivitásukon keresztül nem kell elmesélniük az előző korok történetét, egyszerűen megmutatják, mi pedig elfogadjuk azokat – vallja a Guardian szakírója. A játékokban újjáélednek az eltűnt színfalak, azok az elemek, amelyeknek a történelmi regények állítottak emléket.
Az Assassin's Creed bebizonyította, hogy a történelmi játékoknak nem kell irodalmi, vagy intellektuális értelemben értékesnek lenniük; ez is lebilincselő és okos, úgy kelti fel az érdeklődésünket a templomosok története iránt, hogy nem nyomja le a torkunkon a történelmet. Az egyik probléma azonban továbbra is a pénz. A városok tökéletes grafikai megjelenítése nem olcsó, a játék fejlesztésében részt vett mintegy kétszáz szakember 25 millió dollárt emésztett fel. Ennek ellenére azt mondhatjuk, hogy a történelmet úgy is fel lehet fedezni, hogy nem költünk hatalmas mennyiségű pénzt grafikára – bár a mainstream játékipar ennek az ellenkezőjét állítja.
A fejlesztőknek azonban azzal is tisztában kell lenniük, hogy a felhasználók nem minden esetben akarnak elmerülni a történelemben. A legnagyobb felvevőpiacnak számító Észak-Amerika fiataljai nem érdeklődnek Nyugat-Európa történelmi-földrajzi viszonyai iránt. A legjobb történelmi játékok sikerének kulcsa is abban rejlett, hogy az adekvát történelmi elemeket az ismert játékelemeket felvonultató koncepciók mentén jelenítették meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap