Megtagadja történelmét a Chrysler
2010. augusztus 18. 12:06
A szakadék szélén táncoló Chrysler után a korábban szintén amerikai mentőövre szoruló General Motors is arra készül, hogy hátat fordítson saját örökségének és megsemmisítse történelme értéktelennek tartott fejezeteit.
Korábban
A Chrysler autógyárat 1925-ben alapították, majd a következő évtizedekben központosították és megszervezték a vállalat archívumát. A gyár jelenlegi tulajdonosai azonban úgy tűnik, semmibe veszik a történelmi örökséget, ugyanis nem kívánták tovább finanszírozni a dokumentumok fenntartásának költségeit, korlátozták az archívumokhoz való hozzáférést és felszámolták az anyagokat.
A Chrysler Technical Centerben található műszaki könyvtár az enyészetté vált, az épületet bezárták, a dolgozókat pedig elküldték. De a legrosszabb csak ezután következett: a könyvtárban levő összes könyvet kiárusították, így könnyen elképzelhető, hogy az autógyárral kapcsolatos írásos matériák többé már nem lesznek egy helyen megtekinthetők.
Az autógyárral kapcsolatos történelmi archívumok egy másik része egy központi helyen érintetlenül található meg, amelyek a levéltárosok példamutató, fáradhatatlan munkájának köszönhetően továbbra is a történészek rendelkezésére áll. A kérdés már csupán az, hogy az autógyár részesedésének 20 százalékát birtokló új tulajdonos, a FIAT – amennyiben tud az iratok létezéséről – meg akar-e szabadulni a dokumentumoktól.
A GM-nél a helyzet egyelőre nem ennyire kiábrándító. Ugyan az autógyár még mindig áldoz a vállalat örökségét ápoló Heritage Center fenntartására, de több száz történelmi autójától már így is megszabadult, az írásos dokumentumok helye és állapota pedig tisztázatlan. A központi vezetés korábban a részlegek belátására bízta, hogy saját hatáskörükben rendelkezzenek a megőrzésre, illetve a megsemmisítésre ítélt iratok sorsa felől. A megmaradt osztályok nem tudnak a történelmi dokumentumok hollétéről, s még kevésbé ismerik azok szervezési elveit, ezáltal nem képesek a kutatók számára felvilágosítást adni a hozzáféréssel kapcsolatban.
Állítólag a warreni GM Research-ben levő gyűjtemény az autógyár őskoráig visszamenő iratokat tartalmazza, de azt jótékony homály fedi, hogy ki felel az iratok kezeléséért, s egyáltalán: ki a birtokosa a történelmi dokumentumoknak, a régi, vagy az új GM? A pótolhatatlan iratoknak nem kellene a csődhelyzet, vagy az átszervezés miatt elkallódniuk, ugyanis a dokumentumok számára számtalan hely áll rendelkezésre – a detroiti National Automotive History Collection, a Benson Ford Archives, a Kettering University, a Ransom E. Olds múzeum, vagy éppen a University of Michigan.
Ehhez csupán – a szövetségi kormány által biztosított körülbelül kétmillió dolláron túl – tehetségre van szükség, amelynek a tucatnyi múzeum és könyvtár dolgozója a birtokában van. Jó példát nyújthat Henry Ford, akinek vállalata az összes történelmi dokumentumot a nevét viselő múzeumba és a Benson Ford Archives-ba szállíttatta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.