A katapult tervezőinek érdeme a biztonsági öv
2009. augusztus 27. 08:25 MTI
Fél évszázada fejlesztették ki a legfontosabb autós biztonsági eszközt, a hárompontos biztonsági övet. A jelenleg utcákon lévő 600 millió autóból az elmúlt ötven évben egymilliót mentett meg a biztonsági öv.
Korábban
Civilizációnk jellegzetes vonása, hogy csak a kerék, de nem a fék felfedezőjét ünnepeljük, noha bevezetése sok ember életét mentette már meg. A legfontosabb autós biztonsági eszköz viszont kétségtelenül a biztonsági öv, amely az 1959. augusztus 13-án a svédországi Kristianstadban útjára indított első hárompontos biztonsági övvel felszerelt Volvo PV544-es óta már fél évszázados történetre tekinthet vissza.
A biztonsági öv ma is használt formában a korábban a Saab repülőgyárában katapultülésekkel kísérletezve tapasztalatot szerzett Volvo fejlesztőmérnök, Nils Bohlin (1920-2002) tervezőasztalán született. Csak a derekat tartó (kétpontos) biztonsági öv persze már Sir George Cayley (1773-1857) repülőjében is szerepelt. 1949-ben az amerikai Nash autógyár Ford modelljei esetében szintén volt lehetőség a biztonsági öves változat megvásárlására. 1958-ban a svéd Saab rendszeresítette a biztonsági övet, kétpontos változatban. Roger Griswold és Hugh De Haven pedig már 1951-ben hárompontos övet fejlesztett, ám annak rögzítése még középen volt.
A V alakú, hárompontos, egy kézzel is könnyen kezelhető öv lényege a mellkason keresztbefutó átlós és a medencénél elhelyezkedő vízszintes hevederek kialakítása volt, amely a test legnagyobb teherbírású területein osztja szét az erőt, felére csökkentve a baleseti sérülések lehetőségét. A Volvo szabad hozzáférésű szabadalmaként 1959 óta piacra került fejlesztés a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. A későbbiekben előfeszítővel, erőelosztóval az eredeti forma hatékonyságát még tovább növelték.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap
- A központi hatalmak jól választották meg a támadás helyszínét, mikor Gorlice mellett döntöttek tegnap
- Az ideológiai viták mellett szórakozásra is szakított időt Capri szigetén Lenin tegnap
- Saját korában több összeesküvés-elmélet is keringett Napóleon haláláról tegnap
- Hiába okozott negyvenféle betegséget, a kor divathölgyei ragaszkodtak a fűzőhöz tegnap
- Magyar viseletet öltött Mária Terézia a Szent István-rend első adományozásakor tegnap
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben 2024.05.04.