Mégis a szegecsek okozhatták a Titanic vesztét
2008. április 22. 11:00
Korábban
Problémák voltak a munkaerővel is
A kutatásba bevont fémdarabokat a búvárok két évtizeddel ezelőtt hozták a felszínre az Atlanti-óceán mélyén nyugvó hajótörzsből, és közülük igen sokat salakzárvány borított. Ez pedig silány minőséget jelez: a szakértők szerint azokat sietve, kapkodva készíthették, így később törékennyé váltak. Timothy Foecke az amerikai Szabvány- és Technológiai Intézet (US National Institute of Standards and Technology) kutatója szerint így mindez egyértelműen azt jelenti, hogy rossz minőségű alapanyagokkal dolgoztak.A megoldást az acélszegecsek használata jelentette volna, a korban ugyanis már megkezdték az átállást az erősebb, és megfelelő gépekkel könnyen beilleszthető anyag használatára. A kutatók szerint a rivális Cunard hajótársaság már évekkel korábban is acélszegecseket használt, például a Lusitania építésekor is. A Titanic megalkotásakor azonban részben figyeltek csak erre: a hajó közepén már az új technológiát alkalmazták, míg az orrban és tatban a hagyományos vasszegecseket. A jéghegy pedig a hajó orrát súrolta, ahol ha acélszegecsek lettek volna, nem lett volna hasonló mértékű a kár - áll a könyvben. Lehetséges tehát, hogy a hajó jobb alapanyagai lehetővé tették volna, hogy tovább fennmaradjon a víz felszínén, amíg a mentőhajók megérkeznek.
Az elmélet igencsak vegyes fogadtatásban részesült: James Alexander Carlisle például, akinek nagyapja szegecselő volt a Titanic építésekor, nyíltan kampányol a teória ellen. Szintén visszautasítja a vádat a sokáig némaságba burkolózott építőcég, a Harland és Wolff is. Szerintük semmi gond nem volt az alapanyagokkal, ezt példázza az Olympic építése is, amely 24 éven át szelte a tengereket baleset nélkül (a Britannic 1916-ban aknára futott). A cég egykori alkalmazottja, David Livingstone félrevezetőnek tartja a könyv állításait, mert szerinte egy nagyobb hajó építésekor egyértelmű, hogy több munkásra van szükség: jelenleg például Romániából is toboroztak munkaerőt. Szerint semmilyen bizonyíték nincs a szegecsek hibájára.
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
zsidóság
- Svéd és svájci diplomaták is mentették a budapesti zsidóságot
- Megnyílt a Holokauszt 80 emlékév a Dohány utcai zsinagógában
- Sikeres tudós, de sikertelen politikus volt Teleki Pál
- Összetettebb története van a húsvétnak, mint azt először hinnénk
- Végül Svájcban teljesedett ki a híres sorsanalitikus, Szondi Lipót
- A holokauszt áldozataira emlékezünk a mai napon
- A nyilasok halálmenetei után a gettó borzalmai vártak a budapesti zsidóságra
- Rejtő Jenő élete éppen olyan kalandos volt, mint utánozhatatlan regényei szereplőié
- A király sem tudta megfékezni a leprások elleni pogromokat Franciaországban
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával 09:05
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban tegnap
- Nem számíthattak külföldi segítségre, mégis kirobbantották a felkelést a magyar főurak tegnap
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete tegnap
- Munkácsy ritkán látható festményei is kiállításra kerülnek a szegedi Móra Ferenc Múzeumban tegnap
- Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények – megjelent a Múlt-kor tavaszi extra különszáma tegnap
- Mindössze egy magyar munka érkezett a Margit híd építésének pályázatára tegnap
- Nem bízott a Habsburg-udvar kegyelmében Rákóczi tegnap