2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Vándorló koporsók a tengeri ütközetekben

2006. szeptember 3. 19:00

Elsőként a reneszánsz zseniális tudósa, Leonardo da Vinci mester firkálgatott néhány ábrát a vázlatfüzetébe, amelyek meglehetősen hasonlítottak egy víz alá bukó szerkezetre. Cornelius van Drebbel holland orvos és matematikus 1620-ban meg is épített egy hajótestet fából, melyet zsírozott bőrökkel vont be és vaspántokkal erősített meg. A különleges alkalmatosságot 6-6 evezővel hajtották a víz felszíne alatt, miközben legénysége az úszótesthez rögzített csöveken át jutott levegőhöz. A temzei bemutató azonban nem ragadta meg igazán az admirálisok fantáziáját. Ám mégis így kezdődött a tengeralattjárók története.

Az amerikai függetlenségi háború idején a hazafiak hatékony fegyvert kerestek az erős brit hadihajók ellen. David Bushnell - hároméves munkával - egy Turtle (Teknősbéka) névre hallgató ormótlan vízipókot alkotott e célra, mely lekapcsolható fúrószáron időzített aknát tudott hátrahagyni. Az egyszemélyes, kézi hajtású tengeralattjárót 1776 szeptemberében a New York-i kikötőben vetették be, ám a brit Eagle fregatt vörösréz borítását képtelen volt megfúrni s a leoldott bomba felrobbanása sem tett igazán kárt a hajótestben.

Robert Fulton 1801-ben készült el kézi hajtású hajócsavarral működtetett búvárhajójával, a favázas, vas- és rézlemezekkel borított Nautilusszal. A 3 fős legénység által mozgatott vízballasztos szerkezet 3 csomós sebességet ért el a víz alatt. Napóleon azonban csak egy rakás ócskavasnak tartotta a 9 tonnás monstrumot.

Wilhelm Bauer német tüzértiszt képzeletét is megmozgatta az új fegyver, s 1850-ben arra vállalkozott, hogy aprócska tengeralattjárójával elsüllyeszti a Schleswig-Holstein partjait blokád alatt tartó dán hadihajókat. A Brandtaucher fedélzetén két emberrel le is merült, ám a hajó rövidesen irányíthatatlanná vált, életveszélybe kerültek. A kapitányt nem hagyta el hidegvére. Kivárta, míg a hajóban a nyomás kiegyenlítődik, majd egy hatalmas légbuborékban a felszínre emelkedtek.

Az amerikai polgárháború idején a déliek félbevágott gőzkazánból építették az alabamai Mobile-ban a haditengerészet büszkeségét, a CSS Hunleyt. A tengeralattjáró ballaszt gyanánt vizet és vassúlyokat használt, a hajócsavar tengelyéhez kapcsolt hajtókart nyolc tengerész forgatta, míg a kilencedik kormányzott.

A cikk teljes terjedelmében a 2006. évfolyam szeptemberi számában olvasható!

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár