Hadihajók hullámsírban
2006. március 29. 17:45
Az időjárás, emberi ostobaság, gyávaság, technikai problémák gyakran vezettek katasztrofális vereségekhez nagy hadjáratok alkalmával.
Ha a problémák együttesen jelentkeznek, abból rendszerint óriási hadi katasztrófák születnek. A történelem folyamán néha hihetetlen méretű flottákat szereltek fel egy sikeres invázió érdekében, ám a melléfogások ellen sajnos nem kötöttek biztosítást az admirálisok.
Minden idők legnagyobb tengeri flottáját egy jellegzetesen szárazföldi hódításra berendezkedett ázsiai birodalom indította el. Miután Japán elutasította a behódolást, a mongol Kubiláj kán bosszút esküdött a Felkelő Nap Országa ellen. 1281-ben imponáló nagyságú hadiflottát szerelt fel, hogy leigázzák a szigetországot. Az ezer hajó fedélzetén 165 ezer ember teljesített szolgálatot. Ám az új vízi alkalmatosságok többsége rohamtempóban készült, az armadába rengeteg halászbárkát és folyami hajót is besoroztak. Emellett a mongol hadvezérek nem mozogtak túl otthonosan a tengeren, korábban még sosem kóstoltak bele a hajóhadak irányításába, ráadásul már az indulás óta viszálykodtak egymással. Így nem is csoda, hogy augusztus 15-én hajnalban egy tájfun elsöpörte Kubiláj egész flottáját. A kamikaze, az isteni szél csak maroknyi túlélőnek kegyelmezett meg.
A cikk teljes terjedelmében a 2006. évfolyam áprilisi számában olvasható!
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
![II. Népesség, település, életmód / 8. Budapest világvárossá fejlődése](/ih0Ax/label/.cut-640x400/770.jpg)
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap
![](https://ad.jumu.hu/www/images/f57dcb25b6a214752390a7126b821019.jpg)