Kiállították az első magyar motoros repülőgépet
2010. április 28. 18:26
A magyar motoros repülés századik évfordulójára új repülőgépekkel gyarapodott a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) Repüléstörténeti és Űrhajózási kiállítása - mondta el Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, az MMKM főigazgatója és Szabó Attila muzeológus a téli szünet után újra megnyílt tárlat helyszínén, a Petőfi Csarnok emeletén.
Korábban
A főigazgató az idén huszonöt éves Repüléstörténeti és Űrhajózási kiállítás kapcsán emlékeztetett: az elmúlt időszakban megduplázódott a kiállított repülőgépek száma, a kezdeti 26 helyett ma 54 légi jármű látható. Mint mondta: a kettős évforduló kapcsán tudományos konferenciát tartottak és két kiadványt is megjelentettek, a Magyar repülés centenáriuma és a Légiforgalmi irányítás képekben című könyveket.
Kócziánné Szentpéteri Erzsébet kiemelte: az utóbbi egy-két évben számos eredeti repülőgépet szerzett be a múzeum. "Ami itt látható, az a hazai repülőgép-állomány kilencven százalékát fedi" - jelentette ki. Ugyanakkor elmondta: reméli nemsokára méltó helyre kerülhet az állomány, ahol a gyűjtemény teljes egészében látható lesz. Szerinte ideális helyszínként a budaörsi repülőtér felvételi épülete jöhet szóba, amely szerinte a "magyar repülés bölcsőjének" számít.
"Itt minden adva van: lehet repülni, és ez a magyar repüléstörténet legfontosabb épülete. Sajnos jelenleg nagyon szörnyű állapotban van" - tette hozzá, majd kifejtette: társadalmi összefogásra lenne szükség a műemléki épület helyreállításához.
A rendezvényen megjelent Adorján János, az első magyar repülőgép tervezőjének unokája is. A megnyitón mutatták be ugyanis a magyar gépészmérnök Libelle (Szitakötő) elnevezésű motoros repülőgépének "utánépített" másolatát, amely az 1910. január 10-én történt, első magyar sikeres felszállásnak állít emléket. A másolat készítője, Váradi László elmondta: tavaly merült fel az ötlet, hogy az eredeti fotók alapján megpróbálják megépíteni az első magyar repülőgépet. "Szerencsénkre megmaradt az eredeti motor, amelyet rekonstruálni tudtunk" - mondta, majd hozzátette: az építés hat hónapot vett igénybe.
"A repülőgép nem működőképes, de nem is volt a cél. A gépbe épített motor fából készült. Mellette viszont látható az eredeti" - mondta a tervező, majd hozzátette, Adorján János 30-40 méteres magasságba emelkedett a repülővel. "Sajnos a repülőgép az első próbaútján összetört, de ez a tényen nem változtat: ez volt az első magyar repülőgép" - emelte ki a gépészmérnök, aki hobbiként kezdett a repüléssel foglalkozni, első restaurálását, a kiállításon is látható Róma elnevezésű gépet tizenegy éve fejezte be.
Szabó Attila muzeológus a négyezer négyzetméteres kiállításról elmondta, itt nemcsak a repüléstörténet, hanem a légiforgalmi irányítás fejlődéséről is áttekintést kaphatnak a látogatók. A kezdetektől, 1915-től kezdve láthatók a légiforgalmi irányítás eszközei egészen a támogató, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat fejlesztései után tíz éve leselejtezett eszközökig. Szabó kiemelte: jövőre ünnepli a múzeum Gagarin űrrepülésének ötvenéves évfordulóját, amelyen bemutatják a most nem látható, de jelentős űrhajózás-történeti gyűjtemény darabjait is.
A megnyitó alkalmából a kiállítás felett elrepült egy Li-2-es és egy PO-2-es veterán gép, amelyek a Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban megtekinthetők - emelte ki a muzeológus. A tárlat előreláthatólag október végéig tekinthető meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.