Forradalmárok térítették el az első repülőgépet
2009. december 15. 10:14 Fekete István
A 2001. szeptember 11-i merényletek a repülőgép-eltérítések történetének legnagyobb tragédiáját jelentették. A terrorizmus e típusa azonban nem mai találmány, és a több évtizedes "hagyományt" mindvégig váltakozó hadiszerencse jellemezte.
Az első ilyen eset még 1931-re nyúlik vissza, amikor perui forradalmárok hatalmukba kerítettek egy repülőgépet és annak pilótájától azt követelték, hogy arra kormányozza a gépet, amerre ők mondják. A Ford Trimotort vezető Byron Rickards azonban ellene szegült a légi kalózok kérésének, a forradalom diadala pedig az ő kálváriájára is pontot tett: tíz nap után sikerült kiszabadulnia.
A repülőgép-eltérítés történetének 1948 és 1957 közötti periódusát a vihar előtti csend jellemezte: ekkor összesen tizenöt esetet jegyeztek fel, amely átlagban évente alig több mint egy eseménynek felel meg. Az első regisztrált baleset is ehhez a korszakhoz köthető: 1948-ban négy kínai terrorista a Makaóból Hong Kongba tartó gépet vette célkeresztjébe, a személyzet és a támadók közötti összecsapás következtében pedig a gép lezuhant, a fedélzeten tartózkodó összes (25) ember halálát okozva.
A South Asia Analysis Group elemzése szerint az 1958-as év vízválasztó dátum volt (1967-ig 48-ra duzzad a szám), a metódus elterjedésének pedig sok oka volt: a CIA a gépeltérítéseket például a Castro-rendszer destabilizálásának eszközéül használta fel. A CIA által ösztönzött gépeltérítők nem álltak elő politikai követeléssel és/vagy váltságdíjjal, csupán arra kényszerítették a pilótát, hogy az ország guantanamói támaszpontjára, vagy az Egyesült Államok területére irányítsák a repülőgépet, ahol a kommunista rezsim elítélése mellett letelepedésüket is bejelentsék egy, az amerikai hírszerzés által szervezett sajtókonferencián. A CIA ezt pszichológiai hadviselésnek használta Havanna ellen, ugyanakkor a kubai hírszerzés is ilyen fegyvert látott a megtorló eltérítésekben. Nixon 1973-ban végül megtiltotta a CIA-nek a titkos akciók további folytatását, amire Kuba is áldását adta, noha már 1976-ban megszegte az ígéretét.
Jóllehet a gépeltérítésekhez a terroristaszervezetek főleg bajtársaik kiszabadítása, vagy harcuk népszerűsítése miatt folyamodtak, az akciók hátterében egyszerű bűnözői szándék is állhatott: Dan „D.B.” Cooper 1971-ben például 200 ezer dollár összegű váltságdíjat szedett össze az amerikai Northwest Airlines Boeing 727-es járatán, aztán a pénzzel a zsebében egyszerűen ejtőernyővel kiugrott a gépből.
A hatvanas-hetvenes években a Közel-Kelet térsége lett a gépeltérítések melegágya, amellyel a különböző palesztin mozgalmak elérték, hogy ügyüket széles körben megismerhessék. 1968 júliusában történt az első eset, amikor a Népi Front Palesztina Felszabadításáért csoport lecsapott az izraeli El Al 707-es járatára, s azt Rómából Algériába térítette (ez volt az El Al elleni egyetlen sikeres terroristatámadás).
A „palesztin harciasság poszter-lánya”, Leila Khaled 1969-ben került először reflektorfénybe, azonban az igazi nagy fogásra a következő évig kellett várni. A repülőtéri ellenőrző pontokon való sikeres átjutás érdekében plasztikai műtéten átesett Khaled és társai a történelem első tömeges repülőgép-eltérítését szervezték meg. Három járatot sikerült Ammanba irányítani, ahol a túszok elengedése után a terroristák felrobbantották a gépeket – ezzel azonban felbőszítették Husszein jordániai királyt, aki háborút hirdetett az országba befészkelődött palesztin terrorszervezetek ellen.
A gépeltérítések egekbe szökő száma vészjeleket küldött az Egyesült Államok és más országok számára, akik az 1970-es hágai konvencióval preventív válaszokat akartak adni az egyre több főfájást okozó jelenségre. A szigorúbb biztonsági előírások következtében az 1973-1979 közötti időszak 36 gépeltérítési kísérlete közül csak egy volt sikeres, azonban a hetvenes évek további ellenintézkedései dacára tovább folyatódott a gépeltérítések sorozata: a horvát nacionalisták függetlenedési törekvéseiket ugyanúgy ezzel a taktikával próbálták nyomatékosítani (1976. szeptember, New York), mint a már említett palesztin csoportok (1976. június, az Air France légitársaság egyik gépének Ugandába való irányítása).
A nyolcvanas években meredeken csökkent a gépeltérítések száma, azonban a terroristák egyre többször robbantották fel az eltérített gépet a levegőben (1988, a skót Lockerbie felett, 270 halott), 1994-ben (az algériai iszlamista GIA) és 1999-ben (kasmíri harcosok) a terroristák pedig már karácsony szentestéjén is követtek el merényleteket.
Források:
Encyclopedia of terrorism
List of aircraft hijackings
Plane hijacking: in perspective
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.