2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Őskori hajóval követik Kolumbusz elődeit

2007. július 11. 08:00

Őskori mintára nádból készült hajón vág neki az Atlanti-óceánnak Amerikából Európába egy felfedezőcsoport, azzal a céllal, hogy átírja a történelmet.

A hajósok meg akarják cáfolni azokat a szakértőket, akik szerint az őskori emberek a szelek és az áramlatok segítségével Európából Amerikába tudtak ugyan hajózni, visszafelé viszont már nem. Az Abora III és 12 fős, többségében németekből álló legénysége szerdán indul New Yorkból, hogy az Atlanti-óceán északi térségét átszelve hat-kilenc hetes utazással Spanyolország déli csücskébe érkezzen. A legénységet Dominique Görlitz német botanikus és régész irányítja, akinek a szenvedélye a nádból készült hajókat ábrázoló, több mint 15 ezer éves őskori festmények tanulmányozása.

Thor Heyerdahl norvég utazó 1970-ben bizonyította be Ra II nevű nádtutajával, hogy lehetséges az óceánt kelet-nyugati irányban átszelni, kihasználva az átkeléshez a kedvező széljárást és az egyenlítői áramlatokat. Ennél jóval nehezebb feladata lesz az Abora III legénységének, amelynek ellenkező irányban kell legyőzni az Atlanti-óceán erős szélviharait, mielőtt eléri az Azori-szigeteket és a spanyolországi Cádizt.

Az Abora III-at egy bolíviai indián törzs építette a Titicaca-tó partján, ahol a Thor Heyerdahl által használt Kon-Tiki is készült. A tutaj 12 méter hosszú és 4 méter széles, és nincs motorja. Két hajóteste, 11 méteres árboca és 60 négyzetméter alapterületű lenvászon vitorlája van. "A hajó szilárdan van rögzítve. Nem fenyegeti sem a kettétörés, sem a felborulás veszélye" - mondta Görlitz, aki kísérletét az őskori festményeken szereplő, ókori egyiptomi hajókhoz hasonló tutajábrázolásokra alapozta.

Az expedíció azonban korántsem veszélytelen. "A legnagyobb gondot a tengeri közlekedés jelenti" - fejtette ki Michael Grünert, a terv logisztikai felelőse. "Napjaink teherhajói hatalmasak, és nem lehet minket a radarjukon látni". A mintegy 750 ezer euró összköltségű kísérlet megvalósításához öt évvel ezelőtt fogtak hozzá. A költségeket javarészt hitelből és a résztvevők anyagi hozzájárulásából finanszírozzák. Ez utóbbiak között van mérnök, egy ács és két egyetemista. "Szeretnénk, ha a szakértők profitálnának az általunk gyűjtött adatokból, és elmondhatnánk: íme, így történt ez annak idején" - mondta Michael Grünert, aki szerint a transzatlanti kereskedelem már jóval a vikingek és Kolumbusz előtt létezett.

A sorsdöntő nap közeledtével a legénység egyre izgatottabb, s ezt nem is rejti véka alá, már az expedíció tétje miatt sem: "Stresszben vagyunk. Éjjel-nappal dolgozunk" - ismerte el Michael Polzin nyugdíjas vitorlásoktató, aki az expedíció "gépésze" lesz. "Mégis, ez olyan kaland, amit a világ minden kincséért sem hagynék ki" - tette hozzá.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár