A nácik a legstrapabíróbb repülőgépet nézték ki maguknak
2007. március 8. 18:00
A Lufthansa német légitársaságnál a Ju 52 nemcsak a legöregebb, hanem a legszebb, legdrágább, legbiztonságosabb és legérdekesebb repülőgép is.
Korábban
A repülés történetében alig volt olyan gép, amely ennyire népszerű lett volna, mint az Ernst Zindel és Hugo Junkers által tervezett Ju-52, amely 270 kilométer/óra sebességgel tudott repülni és 17 utasnak adott helyet: talán csak az amerikai DC-3 Dakota volt még ilyen közkedvelt. Hosszú éveken át volt a Ju 52 a világ legjobban elterjedt utasszállító repülőgépe. Jóllehet soha nem szánták katonai célra, a harmincas, negyvenes, sőt még az ötvenes években is bombázóként vetették be a hadszíntereken. Egyidejűleg szállító repülőgépként főleg a második világháborúban ezrek életét mentette meg. Még akkor is repült, amikor más gépek már nem tudtak felszállni vagy nem voltak képesek fennmaradni a levegőben.
A Junkers főtervezője, Zindel által megtervezett első egymotoros Ju 52-es 1930. szeptember 11-én emelkedett először a levegőbe, s ezt már úgy konstruálták, hogy további motorokkal lehessen ellátni. Ebből 10 darabot szándékoztak gyártani, de végül csak ötöt építettek. Ebből az alaptípusból született meg a hárommotoros "Tante Ju", amely éppen 75 éve indult első útjára. Hugo Junkers ezzel a légi közlekedés nagyjai közé emelkedett és úttörőként tartották számon. Néhány évvel később azonban a nácik kisajátították a repülőgépgyárát. Ezt a megalázást nem élte túl az az ember, aki találmányával forradalmasította a légi közlekedést. 1935. február 3-án, 76. születésnapján hunyt el, szűk három évvel azután, hogy leghíresebb alkotása a levegőbe emelkedett.
A Ju 52-es repülőgépek a világ mind az öt kontinensén rendszeresen repültek, még szán- vagy korcsolyatalpakkal is. A Lufthansa német légitársaság összesen 186 Ju 52-est rendelt meg és volt idő, amikor egyszerre 80 is szállított utasokat, de ezen kívül több mint 40 országban állították forgalomba, s Európában például nem volt neves légitársaság, amely ne bízott volna a Junkers gépekben. A JU 52/3m megbízhatóságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egymillió megtett repülési kilométerre alig 1,5 kényszerleszállás esett átlagosan.
A D-AQUI-t pedig folyamatosan a legújabb műszaki színvonalon tartják: nemrég építettek be egy ütközés-elhárító berendezést, mert ennek meglétét hamarosan hatósági előírás teszi majd kötelezővé.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1956
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila
- Gerillaharcot vívtak a mecseki láthatatlanok a szovjetek ellen
- Kádárék közönséges bűnözőknek igyekeztek beállítani az 1956-os forradalom résztvevőit
- Három napot kért Konyev marsall a magyar forradalom leverésére
- Nagy-Britannia és Franciaország is elvesztette nagyhatalmi státuszát a szuezi válság után
- 56-os sajtószemle: miről írtak a lapok a forradalom alatt?
- Forradalmi hétköznapok: utcaképek 56-ban
- „Mintha karácsony lenne” – 1956 a hétköznapi emberek szemével
- Élete végéig gyászolta férjét Maléter Pál özvegye
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap