Fényévekkel előzte meg korát Hitler versenyautója
2006. december 11. 17:00
Jövő februárban minden idők legdrágább árverésére kerülhet sor a Christie's aukciósházban, amikor az Adolf Hitler megbízásából Ferdinand Porsche által tervezett 1939-es sportkocsi kerül kalapács alá.
Korábban
A mai Audi elődje, az Auto Union által készített D-típusból mára alig pár darab maradt, így az aukcióra került darabot minimum 12 millió dollárért (2 és fél milliárd forint) adhatják el - nyilatkozta az ügyben az aukciósház szakértője. A Christie's eddigi rekordját egy 1931-es Bugatti tartja, amelyért 1987-ben fizettek 11 millió dollárt. A februári Retromobile nevet viselő aukción több hasonló gépjárművet is eladnak majd.
A legendás autó is egy verseny során született meg: 1933-ban Adolf Hitler 500 ezer birodalmi márkát ajánlott fel egy sportkocsiért, amely méltóképp fejezi ki a Harmadik Birodalom gazdasági erejét. A pályázatot eredetileg a Mercedes-Benz nyerte meg, ám az Auto Union mérnökeként dolgozó Ferdinand Porsche bejelentette, hogy ő olcsóbban is meg tudja építeni az által tervezett forradalmi újdonságot.
A sportkocsit a következő évek során többször módosították, míg végül elkészült az 1939-es D típus. A modell korához képest számos technikai újítással bírt, így a motor a vezető mögé került, és az autó négykerék meghajtást kapott. A 3 literes V12-es motor 485 lóerővel hajtotta a versenyautót, amelynek csúcssebessége közel 300 kilométer per óra volt.
A csúcsmodell több szempontból is előrevetítette, hogy milyenek lesznek a jövő versenyautói, ám modern rokonaitól egy dologban különbözött: nem rendelkezett semmilyen biztonsági berendezéssel, így még biztonsági öv sem volt benne. Akkor ugyanis még úgy gondolták, hogy jobb, ha a karambolnál a vezető kizuhan az autóból. Az egyetlen könnyebbséget a kivehető kormány jelentette, ami tűz esetén segített a szabadulásban.
Egy D-típus nyerte meg a háború előtti utolsó autóversenyt is Belgrádban, 1939. szeptember 3-án, a háború során aztán a típusból több is megsemmisült. A most eladásra kerülő autó a háború után Oroszországba került, ahol darabokra szedték, hogy tanulmányozzák. A sértetlen alkatrészekre az 1980-as években egy ukrajnai raktárban akadtak rá.
Porsche neve a verseny- és luxusautók mellett a Harmadik Birodalom leghíresebb járművével forrt egybe: ő tervezte ugyanis a Ford T-modellje által inspirált népautót, a Volkswagen Bogarat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.