Az autóknál a jövő technikája érdekelte jobban „Rakétás Fritzet”, az Opel-család különcét
2021. április 8. 07:32 Múlt-kor
A ma ötven éve, 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel talán csak egy név is maradhatott volna az Opel család sikertörténetében. Ő azonban nem csak a vállalkozó szellemű nagypapa örököse, vagy az autógyártást sikeresen elindító és tökéletesítő ötös „Opel testvérfogat” egyik utóda volt, hanem egy kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek nélkül a 20. század sem olyan lett volna, mint amilyennek megismertük. „Rakétás Fritz”, Opel, RAK széria, és furcsa nevű repülőgépek: nélkülük talán a világűrbe sem jutottunk volna.
Korábban
A család
Fritz Adam Hermann von Opel – a von előtag csak 1917-től került használatba, amikor édesapja, Wilhelm, nemesi rangot kapott – neve elsősorban nem az autóipar fejlődésével, az Opel márka különböző modelljeinek felfutásával forrt össze.
Rövid – de annál nagyobb utóhatású – karrierje során a rakétameghajtás egyik úttörőjévé vált, először autókkal, majd repülőgépekkel kísérletezett munkatársaival.
Az Opel céget nagyapja, Adam Opel alapította Rüsselsheimban (hivatalosan 1862-ben). Az első évtizedekben a kor tudományos lehetőségeinek megfelelően varrógépeket, majd bicikliket is készítettek. A kis cég ezekben az években alakult át nagyvállalkozássá, majd az igazi áttörést az 5 fiú – Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig – segítségével az autógyártásban érte el a vállalat.
Az eleinte Opel-Darracq néven futó márka 1902-ben már kizárólag saját, családi kötelékbe tartozott, az Opel-Motorwagen 10/12 PS típust már saját konstrukcióként mutathatták be az hamburgi autószalonban.
A következő évtizedben az Opel egyre nagyobb sikereket ért el, 1906-ban már az ezredik jármű került eladásra, míg 1909-ben a 4/8 modell, az úgynevezett „Doktorautó” révén egy elérhető árú, megbízható modell került piacra. A sikeres stratégiának köszönhetően az Opel 1914-re már megelőzte a konkurenciát.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
klímakutatás
- Egy évszázaddal ezelőtti vulkánkitörés okozhat hamuesőt Alaszkában
- Csigahéjak és cseppkövek mesélnek a Kárpát-medence jégkorszaki klímájáról
- Lényegesen hidegebb volt az utolsó jégkorszak, mint eddig gondoltuk
- Hét fokkal lehetett hidegebb a Föld a legutóbbi jégkorszak során
- Egy alaszkai vulkánkitörés is szerepet játszhatott a római köztársaság bukásában
- Készítőik elképesztő vakmerőségének állítanak emléket a 19. századi tornádófotók
- A Föld tengelyének dőlésszöge határozhatta meg a jégkorszakok végét
- Melegebb lehetett Grönland, amikor a skandináv telepesek megérkeztek
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Bár nem vett részt a jakobinus mozgalomban, börtönbe vetették Batsányi Jánost tegnap
- A németek által megalkotott tőrdöfés-legendával harcolta ki Sztálin a fegyverletételt tegnap
- Országos állatbarát program indult el a tiszadobi Andrássy-kastélyból tegnap
- Mindenki számára tartogat programokat a Várkert Bazár fesztiválja tegnap
- A tárgyak rejtélyes eredetét is megismerhetik a látogatók az idei Műtárgyak éjszakája fesztiválon tegnap
- Középkori templomrom, puskagolyók és katonák maradványai is előkerültek Visegrádnál tegnap
- Több legenda is elterjedt Ottlik Géza legismertebb művéről tegnap
- Mindvégig a trónra készítette fel gyermekét Zita királyné tegnap