A Titanic hat kínai túlélője, akiket elfeledett a történelem
2018. július 18. 13:21 Múlt-kor
1912. április 15-én mintegy 2224 ember tartózkodott az elsüllyeszthetetlennek tartott, azóta legendássá váló Titanic fedélzetén, amikor az egy jéghegynek ütközve elindult utolsó útjára – a tenger fenekére. Az utasok közül mindössze 710-en élték túl a katasztrófát. A túlélők soraiban találunk hat kínai férfit is, akiknek sorsát csak egy évszázaddal később ismerhette meg a közvélemény.
Korábban
Löo Ping, Fang Lang, Csang Csip, Ah Lam, Csung Foo, Ling Hoo, Löo Ling, és Len Lam – így hívták azt a nyolc kínai férfit, akik egy közös jeggyel szálltak fel a Titanicra mielőtt az nekivágott volna útjának az Egyesült Államok felé. A kínaiak a harmadosztályon utaztak és – hasonlóan oly sok más utastársukhoz – egy jobb élet reményében vágtak neki a hosszú útnak.
Löo Ling, és Len Lam valószínűleg a hajóval együtt hullámsírban lelték halálukat azon a végzetes éjszakán, hat társuk azonban túlélte a katasztrófát. Néhányan közülük az utolsó mentőcsónakban tudtak helyet szerezni maguknak, míg mások a tengeren lebegő roncsdarabokba kapaszkodva vészelték át a mentőhajó megérkezéséig tartó időszakot.
Bár a süllyedő hajón senkinek nem volt egyszerű dolga, a kínaiaknak még a velük kapcsolatos ellenérzésekkel is meg kellett küzdeniük. A korabeli Egyesült Államokban ugyanis már a 19. század közepétől fogva általános gyűlölet övezte az egyre nagyobb számban érkező kínai bevándorlókat. A „sárga veszedelemtől” való félelem egészen odáig vezetett, hogy 1882-ben egy törvény 10 évre felfüggesztette a Kínából való bevándorlást, majd ezt a tiltást 1892-ben újabb 10 évre meghosszabbították. 1902-ben aztán végleg illegálissá nyilvánítottak mindenféle Kínából érkező bevándorlást. A törvényt csak a második világháború idején – amikor Kína az Egyesült Államok szövetségeseként harcolt – vonták vissza.
Mindezt a Titanic kínai túlélői hatványozottan is megtapasztalhatták. Az utolsó mentőcsónak egyik utasának beszámolója szerint, amikor az egyik vízben hánykolódó kínai a csónak felé úszott, a csónakot irányító tiszt sokáig vonakodott felengedni őt, mondván, hogy „másokat inkább megéri megmenteni, mint egy japcsit.” Végül a többi utas kérlelésére a fuldokló kínai felkapaszkodhatott a csónakra.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/2e6889b40e5f4ab36b1e56fb4edfaab7.gif)
Az irántuk való ellenszenv a katasztrófa után is megnyilvánult. A sajtó – szemben a többi túlélővel – valóságos gazemberekként tüntette fel a kínaiakat. Egy híradás például arról számolt be, hogy a kínaiak csak „potyautasként”, az „ülések alatt elrejtőzve” jutottak fel a mentőcsónakra. A többi túlélő beszámolói ezt a vádat azonban sosem támasztották alá, ellenben volt aki úgy emlékezett vissza, hogy a csónakban ülő kínaiak példásan kivették a részüket az evezésből.
Bár a Titanic túlélőire jellemzően óriási rivaldafény hárult, a hat kínait „lényegében kiírták a történelemből” – fogalmazott Steven Schwankert történész, aki egy évszázad múltán most feldolgozta és a nyilvánosság elé tárta a történetet. A kutató igyekezett felderíteni a hat túlélő további sorsát is, amit nagyban nehezített, hogy a korabeli angol és amerikai hatóságok jellemzően helytelenül írták le az ázsiai neveket. Annyi bizonyos, hogy a kínaiakat – a korabeli törvényeknek megfelelően – kitoloncolták az Egyesült Államokból és ezt követően valamennyien visszatértek Kínába. A további eredményeket egy hamarosan megjelenő, a „The Six” című dokumentumfilmben fogják bemutatni.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek / 1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban](/ih0Ax/label/.cut-640x400/763.jpg)
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap
![](https://ad.jumu.hu/www/images/062b595874e4bcb0b118980e80a294b2.jpg)