A levegőnél könnyebb anyahajókkal kísérletezett Amerika a két világháború között
2022. szeptember 14. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A balsorsú Akron
Az innovatív léghajók közül az első, a ZRS–4 1931. október 27-én került felavatásra, és kapta „szülővárosa” után az Akron nevet a keresztségben. A 240 méter hosszú és 40,5 méter átmérőjű óriás karrierje azonban tragikusan rövidnek bizonyult.
A már említett New Jersey-i Lakehurst bázisról indulva különböző hadgyakorlatok keretében több utat tett meg az ország keleti partvidékén és az Atlanti-óceán felett 1931 folyamán és 1932 elején. Februárban egy földi kezelési gyakorlat során megsérült, a javítás két hónapig tartott.
Az eset jól mutatja, milyen gondokkal küszködött továbbra is a léghajó, mint katonai eszköz, csaknem két évtizeddel az első világháborús bevetései után is.
Egy léghajó kormányfülkéje belülről
A megjavított Akronnal 1932 tavasz végén kezdték meg a repülőgép-hordozási gyakorlatokat. Május és június folyamán a nyugati parton tartották a próbákat, néhány alkalommal a felszíni flottával együtt. A földi kezelés gondjai itt is előjöttek több baleset formájában, az egyik két tengerész életébe került.
1933 januárjában és márciusában újra a keleti parton repült, Floridát, Kubát és Panamát is bejárva lehetséges jövőbeni légikikötő-helyszíneket keresve. Április 3-án indult el 73. útjára Új-Anglia felé, azonban 4-én nem sokkal éjfél után farokrészével az óceánba zuhant Atlantic City-nél.
A fedélzeten tartózkodó 76 emberből csupán hárman élték túl a balesetet, ráadásul a mentés során a túlélőket kereső J–3 jelű kisebb léghajó ugyancsak a tengerbe zuhant, további két emberéletet követelve.
Az Akronon elhunytak közt volt William A. Moffett ellentengernagy is, a haditengerészet Aeronautikai Irodájának első vezetője és a léghajóprogram első számú támogatója.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.