Hogyan közlekedtek a 18. században?
2012. november 27. 16:30
A középkor stabilitásával szemben a kora újkor meghozta az emberek kedvét az utazáshoz. Vajon mire vállakozott ekkor egy utazó, milyen módon juthatott el úticéljához?
Korábban
Fokozatosan terjeszkedett a posta
„Lehetetlen jobb postai szolgálatot kívánni, mint ebben az országban van. Többször megtörtént, hogy a lovakat hamarább felváltották, mint amennyi idő alatt a kerekeket megkenhették és sohasem történnek, mint nálunk [Szászországban], késedelmezések s aztán bocsánatkérések, hogy a lovak nem voltak idehaza s több efféle. Csak ilyen intézmény mellett lehetséges két nap alatt, és pedig reggeli 5 órától esti 9-ig tartó utazás után 36 mértföldnyi utat megtenni, mert ilyen messze van Buda Bécstől, mégis a második nap este már ott voltam...” - írta levelében gróf Hofmannsegg, a drezdai természetbúvár, aki 1793 és 1794 folyamán járt Magyarországon.
A Habsburg Monarchiában a 16. századtól kezdve épült ki a posta hálózata, de a postajáratok kezdetben csak leveleket szállítottak. Stratégiai és gazdasági jelentősége miatt III. Károly 1722-ben állami kezelésbe vette át a postát a hűbért birtokló Paar-családtól évi fizetés és bizonyos kedvezmények fejében. A postahálózat fokozatosan terjeszkedett: a levelek mellett áru- és pénzforgalmat, végül 1749-től Bécs és Prága, illetőleg Bécs és Linz között személyszállítást is bonyolított. A fogatváltó-állomásokat egymástól kezdetben 4 postamérföldre (kb. 30 km) távolságra, majd a 18. században átlagban 2 postamérföldre (15,2 km) jelölték ki, és egy-egy állomáson eleinte 6, majd 12–16 lovat tartottak. A bérlő postamesterek maguk szerezték be a lovakat és a kocsikat.
Magyarországon a fontosabb postautak Bécset Pozsonnyal és Budával, Pozsonyt Kassával kötötték össze, ezeken a leveleket és a küldeményeket meghatározott útvonalon és időben szállították. Bécsből Pozsonyba például a kocsik április 1. és szeptember 30. között minden délután 7-kor indultak, a téli időszakban már 4 órakor. Pozsonyból reggel 8 tájban érkezett meg a levelekkel teli járat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2018
- Géza fejedelem helyett felesége, Sarolt irányíthatta az országot
- A pornokrácia évtizedei Rómában – ki is volt az „igazi nőpápa”?
- A kormányzóné, Purgly Magdolna útja Sofronyától Estorilig
- Pergőtüzek krónikája
- Kormányzóné, anyakirálynő, hercegi nagymama - Szilágyi Erzsébet élete
- Péter Gábor, a „szovjet ügynök”
- Hét híres kutya a történelemből
- Verne valóra vált víziói
- Erzsébet királyné anyasága
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap