Mivel közlekedtek a pápák?
2012. október 17. 18:26 MTI
A pápai járművek majdnem kétszáz éves történetét mutatja be a Vatikáni Múzeum tárlata, amely ékes bizonyítéka annak, hogy legyen szó egyenruhás férfiak cipelte hordszékről, gazdagon díszített lovas hintóról vagy bombabiztos pápamobilról, a katolikus egyház feje mindig stílusosan járta az utakat.
Korábban
A Vatikán egykori és mai járműparkjának számos darabjával gazdagított új kiállítás 1825-től egészen napjainkig kalauzolja végig a látogatókat a pápai közlekedési eszközök történetén. A tárlat legkülönlegesebb darabja a Berlina di Gran Gala nevű hintó, amelyet 1826-ban építettek XII. Leó pápának. A jármű gyakorlatilag fából készült "mobiltrón", amelyet aranyfüsttel bevont berakások díszítenek.
A pompás négykerekű azonban még így sem felelt meg XVI. Gergely pápa ízlésének. Ő 1841-ben aranyozott angyalokkal és a pápai hatalom szimbólumának számító tiarával, valamint kulcsokat tartó két gyermek szobrával ékesíttette fel a kocsit. A járművet hat ló húzta a 19. századi Róma utcáin, körülötte a lovasok aranyfonallal készített pápai hímzéssel díszített finom egyenruhát viseltek. "Ezek a járművek, a lovas hintók idejéből származó daraboktól kezdve egészen a modern autókig, mind azt mutatják, hogy a pápa mindig is az emberek között élt" - húzta alá a kiállítás megnyitóján Giuseppe Bertello bíboros, Vatikánváros kormányzóságának elnöke.
Az első autó 1909-ben gördült be a Vatikánba, ám az akkori pápa, X. Piusz nem volt hajlandó használni. Az 1904 és 1934 között működött Itala autógyár műhelyéből kikerül modellt New York érseke ajándékozta Piusznak, ám a pápa, akit később szentté avattak, úgy vélte, hogy a jármű túlságosan hangos lenne a Vatikánba, ezért továbbra is a ló húzta pápai hintót használta útjai során.
Az 1920-as években olyan négykerekűek teljesítettek szolgálatot a Vatikánban, mint a Fiat Bianchi Tipo 15-ös, a Fiat 525-ös, a Graham-Paige 837-es, a Citroen C6 Lictoria Sex és a Mercedes-Benz Nurburg 460. A ló húzta hintók hivatalosan 1931-ben kerültek ki a pápai forgalomból, amikor az apró városállam megkezdte saját járműparkjának nyilvántartását, amelyben SCV (Stato Citta del Vaticano) jelzéssel ellátott rendszámtáblájú négykerekűek sorakoznak. A pápát szállító autó jele SCV1.
Az első "pápamobil" - egy fehér, dzsipszerű jármű - VI. Pál nevéhez fűződik. 1975-ben használták a kocsit, hogy a jubileumi év ünneplése végett Rómába érkező tömegek jól láthassák az egyházfőt. Maga a pápamobil kifejezés II. János Pál idején vált bevett fogalommá, a pápa ugyanis ezeket használta világkörüli útjai során. A tárlat egyik új darabja az a fehér 1980-as Fiat 1107 Nuova Campagnola, amelyben II. János Pál utazott 1981. május 13-án, amikor Mehmet Ali Agca merényletet követett el ellene.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap