Szülővárosában emlékeztek a T-modell magyar atyjára
2011. február 4. 11:31 MTI
Gépészeti kiállítással, koszorúzással és tudományos üléssel emlékeztek születésének százharmincadik évfordulóján a Ford Motor Company egykori főkonstruktőrére, Galamb Józsefre Makón.
Korábban
A világ az első futószalagon gyártott autója, a Ford T-modell atyát, Henry Fordot szinte mindenütt ismerik, Magyarországon és az Egyesült Államokon kívül azonban kevesen tudják, hogy mérnökcsapatát a makói születésű Galamb József vezette – mondta Halmágyi Pál, a József Attila Múzeum igazgatója.
Galamb József 1881. február 3-án született Makón. Szegény polgárcsaládból származott, elemi és polgári iskoláit a Maros-parti városban végezte. Később Szegeden tanult, majd Budapesten az Állami Felsőipariskolában szerzett üzemmérnöki diplomát 1901-ben. Érdeklődését felkeltette a születőben lévő autógyártás, ezért Aradon, a Magyar Automobil Rt.-nél helyezkedett el, majd ösztöndíjjal Németországba, onnan pedig Amerikába utazott. 1905. december 11-én szerződött a detroiti Ford-gyárba. A tervezői tekintélyét megalapozó olcsó tömegautó, a Ford T-modell 1908. október 1-jére készült el. Az egyszerűen kezelhető, megbízható konstrukció és a kedvező ár miatt az autó akkora népszerűségre tett szert, hogy a típust 1927-ig gyártották.
Szintén közreműködésével készült a Fordson-traktor. Nevéhez fűződik a futószalagos gyártás technológiájának kidolgozása, a bolygóműves sebességváltó szabadalma, valamint az első világháború idején a Liberty repülőgépmotor megalkotása is. A sikeres mérnök az Egyesült Államokból is tartotta a kapcsolatot rokonaival, 1922-ben két itthon maradt testvérével létrehozta a makói Ford-lerakatot, ahol gépkocsik mellett Fordson traktorokat és alkatrészeket árultak egészen 1944-ig – közölte a múzeumigazgató.
Galamb József 1937-ben a Ford gyár főkonstruktőre lett, öt évvel később egy szívrohamból felépülve nyugállományba vonult. A Makóról indult mérnök 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.
A József Attila Múzeumban látható egy 1919-es gyártású felújított négyszemélyes, nyitott Ford T Touring. Az érdeklődők beleolvashatnak Galamb József elemi és polgári iskolai bizonyítványaiba, a jubileum alkalmából a mérnök nevét viselő szakképző iskola aulájában a Ford gyár egykori termékeit makettek segítségével bemutató gépészeti kiállítás nyílt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. Államalapítás és az új rend megszilárdulása Magyarországon a 10–13. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- Egyensúlyteremtő képességében rejlett Szent István sikereinek titka
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit tegnap
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” tegnap
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről tegnap
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke tegnap
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert tegnap
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum tegnap
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában tegnap
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén tegnap