7 végzetes pillanat

Rokokó luxus: 300 éves a kölnivíz

2009. július 13. 18:16 MTI

"Olyan illatot alkottam, amely az itáliai tavaszi reggelekre emlékeztet, a hegyi nárciszokra, a narancsvirágra röviddel az eső után" - mondta Johann Maria Farina, aki háromszáz éve, 1709. július 13-án alapította meg Kölnben parfümgyárát. Az onnan származó kölnivíz forradalmasította az illatvilágot, királyok és hadvezérek rajongtak érte.


Az 1685 és 1766 között élt, talján származású Farina merőben új eljárásokat alkalmazott a híres Eau de Cologne elkészítésénél: tiszta alkoholt desztillált, majd abba szórta bele az illatanyagokat. Így került a varázsüstbe limette, citrom, bergamot, grépfrút és narancs. Az ily módon előállított friss és könnyű illat teljesen más volt, mint a nehéz és buja esszenciák, amelyeket addig ismert a világ.

Nem csoda, hogy a kölnivíz hírneve hamar szárnyra kapott, bár ára igencsak borsos volt - üvegcséje egy hivatalnok féléves fizetését emésztette fel. 1747-re már egész Európa ismerte Farina mester művét, királyok és fejedelmek egyaránt vásárlói közé tartoztak. II. Frigyes éppúgy használta az illatot, mint az írófejedelem Goethe, Napóleon pedig mindig tartott egy üvegcsét belőle a csizmaszárában.

Az eredeti kölnivíznek ma is sok rajongója van, az üzem azonban nagy hangsúlyt fektet a diszkrécióra, ezért nem kérkednek vásárlóik nevével. A piros tulipánnal jelölt kölni nyomán persze másolatok is készültek, köztük a szintén világhírnévre szert tett 4711 is, amely 1792 óta hódít. Az Eau de Cologne gyártója mintegy kétezer másolatot tart számon.

A kölnivizet gyártó üzem háromszáz év után is családi kézben van. Már a nyolcadik generáció irányítja a vállalkozást, amely mintegy ötven főt foglalkoztat. A recept szigorúan titkos, és három évszázada semmit sem változott. A kölni köré épült legendát egy múzeum is táplálja, az Európa-szerte egyedülállóan gazdag gyűjteményen rokokó kosztümös tárlatvezetők kalauzolják végig a látogatókat. Az illatszer a város nagy örömére ma is Kölnben készül, de az üzem más illatokat is gyárt. "Még 25 illatot állítunk elő, de természetesen továbbra is az Eau de Cologne a legfontosabb termékünk" - mondja a gyárat jelenleg vezető Johann Maria Farina. A kölnivíz közvetítők mellőzésével egyenesen a parfümériákba kerül, a terméket 85 százalékban külföldön értékesítik.

2018. tél: 7 végzetes pillanat
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!