Moszkva helyett végül a rekordgyorsan épült Hungaroring fogadta a száguldó cirkuszt a vasfüggöny mögött
2021. augusztus 10. 16:08 MTI
35 éve, 1986. augusztus 10-én rajtolt el az első magyarországi Forma–1-es verseny. A Mogyoród mellett rekordidő alatt felépített Hungaroring volt az első pálya a vasfüggönyön túl, ahová megérkezett a száguldó cirkusz.

Nelson Piquet a Williams-Honda csapat, mögötte Derek Warwick a Brabham-BMW csapat versenyautójában (Kép forrása: Fortepan/ Urbán Tamás)
Korábban
Bernie Ecclestone, a Forma–1 irányítója a nyolcvanas évek közepén döntötte el, hogy a száguldó cirkusznak terjeszkednie kell, méghozzá a „vasfüggöny” mögé.
Az F1-es autós gyorsasági világbajnokságot üzemeltető szervezet (FOA) elnökének terveiben akkor még a Szovjetunió (főképp Moszkva), Kína, majd Jugoszlávia szerepelt, de végül, magyar származású barátja, Rohonyi Tamás tanácsára Budapest felé fordult a figyelme.
Gyors érdeklődés, majd magyarországi villámlátogatás után a fővároshoz közeli Mogyoródra esett a választása. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el.
A Formula-1 első magyar nagydíjának pályakarbantartói is figyelemmel követték az eseményeket
1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október 1-jén kezdődtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékverseny kapcsán avatták fel a Hungaroring versenypályát.
Az első Forma–1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték a pályán. A versenyt Nelson Piquet, a Williams Honda brazil versenyzője nyerte meg honfitársa, Ayrton Senna (Lotus-Renault) és a brit Nigel Mansell (Williams-Honda) előtt.
A feldúlt állapotú sajtóközpont a verseny idején
A pályát a Formula–1 Gazdasági Társaság építette, és ennek vezetője gyakorolta az első öt évben a pálya vezetői jogait. Az első ötéves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, melynek következtében, az anyagi nehézségeket áthidalandó, a versenypályát öt évre Bernie Ecclestone-nak adták bérbe, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.
Ez a gyakorlat végül egyik fél számára sem vált be. Így 1994-ben megkezdődtek a tárgyalások Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Zrt. elnöke, Berényi János között. A tárgyalások eredményeképp a versenypálya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendeződtek, és azóta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Középkor
- Kiolvasztják a kutatók az eddig eredeti állapotában őrzött tussenhauseni Jégherceget
- Valóban a nándorfehérvári győzelem hírét vitte a déli harangszó?
- Döntő győzelem vezéráldozattal, avagy így veszett oda az oszmán szultán Rigómezőnél
- Véres, kegyetlen és a végsőkig hierarchikus társadalomban éltek az aztékok
- Minden értelemben kimagaslott kortársai közül a kegyes lovagkirály, I. László
- Etikus cselekedetek helyett politikai hasznosságra biztatta Európa uralkodóit Machiavelli
- 10 tény a Mediciekről
- Minden eszközt bevetettek a Mediciek, hogy távol tartsák Bakócz Tamást Szent Péter trónjától
- Esküjüket megszegve állították félre Hunyadi Mátyás egyetlen fiát a főurak
- Évezredekkel halála után háromféle arcot is kapott Tutanhamon fáraó 08:46
- Homokszem volt a királyi család „tökéletes” gépezetében a tragikus sorsú Diana hercegné 07:25
- 10 tény Picassóról tegnap
- Kiolvasztják a kutatók az eddig eredeti állapotában őrzött tussenhauseni Jégherceget tegnap
- Az alkukból nem kért, visszautasította a miniszterelnöki széket ifjabb Andrássy Gyula tegnap
- Negyvenezer fa pusztulását okozta, kis híján mégis feledésbe merült a tunguszkai esemény tegnap
- A fekete Buffalo-katonák, akik átkerekeztek a Vadnyugaton 2022.06.29.
- Valóban a nándorfehérvári győzelem hírét vitte a déli harangszó? 2022.06.29.