Mit keresett egy 1966-os Mustang az Empire State Building tetején?
2020. június 8. 16:09 Múlt-kor
Mikor az Empire State Building 1931-ben a világ legmagasabb épületeként megnyitotta kapuit – a címet egyébként az elkövetkező 40 évben birtokolta – senki sem gondolta volna, hogy egy nap egy zseniális marketingfogás keretében egy legendás autót fognak feljuttatni annak tetejére.
Korábban
1965 őszén az Empire State Building alelnöke és vezérigazgatója, Robert Leury találkozóra hívta William Bentont, a Ford értékesítési osztályának vezetőjét. Leurynak ugyanis egy egészen elképesztő gondolata támadt a Ford Mustang reklámozásával kapcsolatban.
Miután meghallgatta Leury formabontó ötletét és visszatért a Ford főhadiszállására, Benton egy nyolc fős csapatot szervezett. A pazar díszlet, az Empire State Building a találkozónak köszönhetően adott volt, a teamnek már csak azt kellett kitalálnia, miképp jutassanak fel egy Ford Mustang 1966-ot az épület 86. szintjén található kilátóteraszára. Mivel az épület felső harmadának lépcsőzetes kialakítása miatt a helikopteres szállítás kockázatos volt, valami más megoldást kellett találni.
A Ford néhány mérnököt küldött New Yorkba, akik mérőszalagokkal felszerelkezve léptek be az Empire State Buildingbe és aprólékosan lejegyzeteltek, megmértek és lerajzoltak mindent, a termektől a bejárati ajtókon és a különféle szobákon át egészen a felvonókig. Az aprólékos felmérés után arra a jutottak, hogy a 66-os Mustang kabrió a liftek segítségével darabokban felszállítható a kilátóteraszra, ahol már nem kell mást tenni, csak összeszerelni a feldarabolt autót.
A kieszelt és papíron elkészített terv egy rendkívül összetett, jól megszervezett műveletet igényelt, mivel a tetőre felröpített modellnek teljesen élethűnek kellett kinéznie, az autó karosszéria elemeit, fémlemezeit nem lehetett kettéfűrészelni, vagy trükközni különféle üvegszálas panelekkel. A Mustangot olyan állapotban kellett kiállítani, mintha az most jött volna a gyár futószalagjáról.
Miután visszatértek a Michigan állambeli központjukba, Dearbornba, a csapat azonnal munkához látott. A közel 4,6 méter hosszúságú kabriót egy 2,1 méter belmagasságú liftbe kellett begyömöszölni. A művelet megkönnyítése végett a karosszériáról eltávolították az ajtókat, a középkonzolt, majd jött a sebességváltó, a motor és a kardántengely kiszerelése.
A karosszériát négy részre szedték szét, a kocsi elejét, közepét, a végét, illetve a szélvédőt egy speciális kiskocsival szállították a lifthez, majd onnan a kiállítótérbe. Annak érdekében, hogy a művelet fennakadások nélkül menjen, a Ford központjában még egy liftet is megépítettek, hogy pontosan begyakorolják az autó darabjainak be- és kihelyezését.
A művelet 1965. október 20-án este fél tizenegykor vette kezdetét a 381 méter magas Empire State Building bejárata előtt. A fehér overállba bújtatott csapat bámészkodók koszorújában kezdte el a Mustang szétszerelését. Minden a tervek szerint zajlott, de a kocsi elejének a liftbe helyezésénél egy kisebb probléma merült fel. A karosszériadarab fél centivel magasabb volt, mint a lift ajtaja, ráadásul a kormánykerék is útban volt. A szerelők nem estek kétségbe, kis kiigazításokat eszközöltek a Mustang első részén és végül sikerült becsúsztatniuk azt a liftbe.
Miután minden részegységet felvittek a kiállítóteraszra, elkezdődött a gépjármű összeszerelése, amely „nehezített pályán” több mint 60 km/h-s erősségű szélben történt. A serényen dolgozó szerelők tevékenységét a fejük felett köröző helikopterről készített légi fotók segítségével dokumentálták. Az autót hajnali fél ötre sikerült összeszerelni. A Mustangot a kiállítóterasz belső szalonjába gurították, ahol a fotósok hada várta a fehér autócsodát. A hírverés pazar módon sikerült, már az első nap 14 ezer érdeklődő kereste fel a kiállítótermet, és az emberek érdeklődése a Mustang iránt a következő hónapokban is töretlen maradt.
A marketingfogás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. 1966-ban a Ford 607 568 darab Mustangot értékesített, amely messze meghaladta az egy évben eladott Mustangok számát. 1966 márciusára, nagyjából akkor, amikor a fehér autócsodát eltávolították az Empire State Building kiállítóteréből, az 1964 óta gyártott szériából már 1 millió Mustang talált gazdára, ami minden várakozást felülmúlt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
15. A középkori magyar királyság megteremtése
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Harcokkal és törvényekkel fektette le Szent István az évezredes magyar államiság alapjait
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap