Megtalálhatták az arannyal teli náci szellemvonatot
2015. augusztus 25. 15:52
Miközben a Vörös Hadsereg megállíthatatlanul közeledett Németország szíve felé, 1945 áprilisában egy páncélozott vonat gördült ki Breslau (a mai Wroclaw) pályaudvaráról, és indult nyugati irányba, Waldenburg (a mai Walbrzych) felé, amelyet azonban sohasem ért el. Közel hatvan kilométeres út megtétele után, a Bagoly-hegy környékén a rejtélyes vonat és szállítmánya nyomtalanul eltűnt, szól a helyi legenda. Az elmúlt hetven év során már számtalan elmélet felbukkant, hogy ki rabolhatta el a kincseket, a feltételezett tettesek között zsidó családok és német tisztek is helyet kaptak. Most két ismeretlen férfi vette fel a kapcsolatot a walbrzychi hatóságokkal, és azt állítják, hogy ismerik a vonat pontos helyét, és el is árulják, ha kapnak a „zsákmányból” tíz százalékot.
Korábban
A Kelet-Németország utolsó nagyvárosa, a magát csak 1945. május 7-én, az európai háború utolsó napján megadó sziléziai Breslau környékén eltűnt náci szellemvonat története közvetlenül a háború után terjedt el, ám a kutatók mindezidáig nem tudták bebizonyítani, hogy valóban létezett, és nem csak kitaláció. A háború alatt Hitler elrendelte, hogy a Bagoly-hegy alatt egy alagútrendszert hozzanak létre, a titkos építkezés pedig a Riese (jelentése: óriás) néven került be a köztudatba. A ma már a Lengyelországhoz tartozó hegy mélyén elrejtett vonat története egy lengyel bányásztól ered, aki a háború után azt állította, német bányászok elárulták neki, látták, amint a vonat begördül az egyik alagútba.
Marika Tokarska, a walbrzychi kerület egyik képviselője elmondta, hogy egy, két ismeretlen (a beszámolók szerint egy lengyel és egy német) embert képviselő ügyvédi iroda kereste fel őket levélben, amelyben elég pontosan leírták a vonat méreteit, valamint a rakományát, továbbá azt állították, ismerik a tartózkodási helyét. A leírás szerint a vonat 150 méter hosszú, a vagonok pedig tele vannak fegyverekkel, nemesfémekkel és egyéb értéktárgyakkal, többek között mintegy 300 tonna arannyal. A levél tartalma szerint a két férfi elárulja a vonat pontos tartózkodási helyét, cserébe a tartalmának tíz százalékát kérik.
A történészek szkepticizmusa ellenére (az első levélből szerintük az derül ki, hogy az ismeretlen annyira nincsenek tisztában a helyszín topográfiájával) a lengyel hatóságok állítólag ígéretet tettek a két férfit képviselő ügyvédi irodának, hogy teljesítik kérésüket. „Úgy gondoljuk, hogy a vonatot valóban megtalálták, a levél tartalmát komolyan vesszük” – mondta Tokarska az Associated Pressnek.
A Gazeta Wyborzca lengyel napilap egy névtelen forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy a kincsvadászok egy földradar segítségével 70 méter mélyen találtak rá a szellemvonatra. Más források szerint pedig arra utalnak, hogy Walim városának (Wałbrzychtól mintegy 12 kilométerre délkeletre) régóta nem használt pályaudvara alatt lehet a rejtélyes aranyvonat. A helyszínen még idén májusban hat darab, illegális fúrt lyuk bukkant fel.
Walbrzych kerületi kormányzója már felvette a kapcsolatot a rendőrséggel, valamint a tűzszerészekkel, hogy ha valóban létezik a vonat, biztonságosan tudják megközelíteni, valamint a még éles robbanószereket időben hatástalanítsák. A szakértők szerint – ha a vonat létezik és valóban tele van 70 éves robbanóanyagokkal és fegyverekkel – a metángáz csapdába kerülhetett a föld alatt, ami hirtelen kiszabadulva könnyen robbanást idézhet elő.
A különös történet szélsebesen terjed Európában, és egyre több turista veszi Walbrzych felé az irányt, hogy első kézből származó információkra tegyen szert, valamint hogy szemtanúja legyen az esetleges történelmi felfedezésnek. Számtalan, a wroclawi pletykához hasonló történet kering az egykori Harmadik Birodalom területén, ám mindezidáig csak kevés bizonyult igaznak. Hátha most nem kell csalódnunk.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.