Mai autóink féklámpája, ablaktörlője és irányjelzője is egy hollywoodi színésznő találmánya volt
2022. március 30. 14:26 Múlt-kor
Korábban
Négy keréken
A megszerzett anyagi biztonság lehetővé tette számára, hogy vásároljon egy autót. A kocsi abban az időben még a mainál is költségesebb mulatságnak számított, az pedig egyenesen ritkaságszámba ment, hogy egy nő saját autót vegyen. Lawrence hamar beleszeretett a járművezetésbe, mivel az a szabadságot jelentette neki.
Ráadásul részletesen meg akarta ismerni az autó működését is, a visszaemlékezések szerint úgy írta le a járművét, mint „majdnem embert”, azaz szeretni és gondoskodni kell róla, amennyire csak lehetséges.
Lawrence egy Lozier mákájú nyitott túraautó volánjánál, 1912 körül
A korabeli autóvezetés azonban korántsem úgy működött, mint manapság, ráadásul a különbség nemcsak annyi volt, hogy a mai modern járművek helyett régebbiekkel közlekedtek.

Az irányjelzés például mai szemmel egy meglehetősen fáradtságos manővernek tűnik: a sofőrnek ki kellett nyújtania a karját úgy, hogy az esetleg mögötte haladó jármű vezetője lássa a könyökét is.
Amennyiben a könyökét behajlítva, az alkarját felfelé tartva jelzett, az azt jelentette, hogy jobbra kíván kanyarodni. A balra kanyarodást az egyenesen kinyújtott kar jelezte. A megállásról pedig a behajlított könyökkel lefelé tartott kéz értesítette a többi járművet.
Bár a korabeli forgalom finoman szólva sem vetekedhetett a maival, ez a fajta irányjelzés mégis kényelmetlennek és nehézkesnek bizonyult a mindennapi használat során. Mondani sem kell, hogy a korabeli közlekedésben gyakran fordultak elő megelőzhető balesetek.
Lawrence alighanem hasonlóképpen gondolkodott. Kitalált egy olyan mechanizmust, amely helyettesíthette a karjelzéseket. Ez mindössze egy gombból állt, amelynek megnyomása felemelt egy zászlót a hátsó lökhárító közelében, ezzel értesítve a járművet követő sofőröket, hogy milyen irányváltoztatást várhatnak. Az, hogy a hátul haladók időben észlelték az elöl haladó szándékát, jelentősen csökkentette a balesetveszélyes helyzetek számát.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Németország
- Fogadásból alig négy nap alatt írta meg első, egyszerre trágár és költői drámáját Bertolt Brecht
- Kövesd a kábelt! Egy hírközlő vállalat a világ tetején
- Egy náci tábornok botlásán és néhány méteren múlt a Valkűr-hadművelet sikere
- Miért ejtette foglyul az osztrák herceg és a német-római császár a Szentföldről hazatérő Oroszlánszívű Richárdot?
- Bismarck jóslata bevált, vérrel és vassal döntöttek az egységes Németország jövőjéről
- A csata, ahol centiméterekben mérték a veszteséget: a somme-i vérfürdő
- Kiolvasztják a kutatók az eddig eredeti állapotában őrzött tussenhauseni Jégherceget
- Mennyei manna tartotta életben Nyugat-Berlin szovjet blokád alatt sínylődő lakóit
- Kilenc tévhit a Barbarossa-hadműveletről
- Száz órán belül eldőlt a világ első élőben közvetített háborúja 18:01
- Egyesítette volna a kettészakadt országot a speyeri szerződés 16:20
- Amikor a valódi Vadnyugat vendégszerepelt a Monarchia vásárterein 14:50
- Ledöntötte a zene korlátait Elvis Presley, a rock and roll megalapítója 13:20
- Egy álom szólította el a gyermekek nevelésére a szalézi rend alapítóját 07:25
- Városligeti forgatag várja az érdeklődőket István király ünnepén tegnap
- Örökre rajta hagyta keze nyomát Franciaországon Napóleon tegnap
- Hitler legközelebbi bizalmasa árulta el titkait a szövetségeseknek tegnap