Lóvasúttal és BUR-vasúttal Budapesten – így indult meg a fővárosi kötöttpályás közlekedés
2016. szeptember 16. 11:22
150 éve, 1866. augusztus 1-jén indult meg a villamosközlekedés elődjének is tekinthető menetrend szerinti lóvasútforgalom a pesti Széna (ma: Kálvin) tér és Újpest között. 120 éve, 1896. január 12-től szállított utasokat először villamos – a BUR-vasútként ismert cég égisze alatt – a mai Lehel tér és Újpest között, illetve a Megyeri kápolnáig. A kiállítás a kettős évforduló kapcsán kötöttpályás közlekedésünk másfél évszázados történetét tekinti át korabeli fotók és műtárgyak segítségével.
Korábban
Szeptember 16-án 17 órakor Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója és Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere nyitják meg a Közlekedési Múzeum és az Újpesti Neogrády László Helytörténeti Gyűjtemény közös, a Lóvasút és BUR-vasút történetét bemutató kiállítását.
A kiállítás Pest-Buda, majd Budapest utcaképét a 19. században meghatározó lóvasúti utazásokról, a lóvasúti üzemről, valamint a villamosforgalom kialakulásáról és napjainkig tartó történetéről szól. A tárlat ugyan csak két hétig látható, de addig is tárlatvezetésekkel, gyerekfoglalkozásokkal (szeptember 25. és október 2.) várják az érdeklődőket. A kiállítás ingyenesen látogatható.
A szeptember 16-i 17 órakor kezdődő nyilvános megnyitó programja:
• A vendégeket köszönti Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere
• A kiállítást megnyitja Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója
• Közreműködik Szűts István előadóművész
Helyszín:
Újpesti Városháza Pincegaléria
1041 Budapest, István út 14.
Megtekinthető:
szeptember 17. és október 2. között hétfő kivételével naponta 10-18 óráig.
További információ a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum honlapján
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Csaknem fél évszázadot kellett várni a két Németország újraegyesítéséhez tegnap
- Már nem kell sokat várni az ikonikus Magyar népmesék folytatására tegnap
- Az egyiptomi szultánt is lenyűgözte Assisi Szent Ferenc buzgalma és bátorsága tegnap
- Tétlenül szemlélte Etiópia lerohanását a Nemzetek Szövetsége tegnap
- Egy hónapot késett a németek Moszkva elleni támadása 2024.10.02.
- Rákóczi halála után sem térhetett haza Rodostóból Mikes Kelemen 2024.10.02.
- Nők a harcmezőkön: a kardforgató amazonok legendái 2024.10.02.
- Koszta József eddig ismeretlen alkotására bukkant rá a szentesi múzeum 2024.10.02.