Léggömbök, léghajók és Zeppelinek Budapest fölött
2021. november 29. 16:40
Korábban
A hatalmas katonai léggömb hiba nélkül szolgált
1896. A Monarchia hadseregének a Városligeti-tó partjára telepített léggömbje valamivel „lustábban” járt föl-alá, ugyanakkor időjárástűrőbbnek bizonyult, mint Godard kapitány szerkezete. A kiállítás nyitóünnepségének látványosságaként Ferenc József üdvözlőbeszédét követően szállt fel először a katonai léghajó Dvorzsák főhadnaggyal és Koczecznik hadnaggyal a fedélzetén. Rövid lebegés után azonban, jégesőtől tartva, leereszkedett.
Nagyon újszerű katonai eszköznek számított akkoriban a légi felderítésre használt ballon. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregében alig három évvel a kiállítás megnyitása előtt, 1893 augusztusában kezdte meg működését – egyetlen gömbbel – az első légballonos század.
A rendszeres napi felszállások során a kötéllel a földhöz erősített katonai légballonnal is végrehajtottak időnként szabad repüléseket. Az egyik ilyen légi út ugyancsak kalandosan alakult. A léghajót a Duna fölé sodorta a szél, majd ott, néhány száz méter magasságban megállt. Mozdulatlanul lebegett vagy fél óráig, hiába dobálták ki belőle a homokzsákokat. Egyszer csak egy szélroham végre odébb sodorta, a Szemlőhegy felé. Ekkor azonban a hatalmas gömb egy helyen megrepedt, és szinte zuhanva ereszkedni kezdett utasaival, akik között egy bárónő is volt.
A történet folytatását a korabeli újság tudósításából idézzük:
„A veszedelmet a Pórszász villából észrevette a villatulajdonosnő és az ott lakó Kisfaludy fogházfelügyelő neje, akik segitségére siettek a légi utasoknak, és több munkás segélyével megkapták a köteleket, és megmentették a segélyért kiabáló tiszteket attól, hogy ballonjukkal együtt a feléjük tátongó kőbányába essenek, ahol könnyen összetörhették volna csontjaikat. A megmenekült légi utasokat a villa tulajdonosnője megvendégelte, és azok aztán gyalog tértek vissza Pestre.”
A katonai légballon a kiállítás nyitvatartási ideje alatt végig folyamatosan működött, ezalatt összesen 7017 utast emelt a magasba.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap