2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Izraeli kommandósok mentették ki az ugandai túszdráma áldozatait

2024. július 4. 17:05 Múlt-kor

„Én idealista vagyok, és nem náci!” – foglalta össze röviden politikai hitvallását a nyugatnémet terrorista Wilfried Böse egy egykori holokauszt-túlélőnek, aki az alkarjára tetovált tábori regisztrációs számot mutogatva próbálta jobb belátásra bírni Bösét. A különös jelenet az Entebbei nemzetközi repülőtér terminálján zajlott, ahol már megkezdődött az eltérített Air France járat utasainak különválasztása. Pár nappal később az „idealista” halott volt, a holokauszt-túlélő pedig megmenekült az ugandai repülőtéren 1976. július 4-én elszabadult pokolból, az akciófilmekbe illő túszmentési drámából.

Mentőakció
Izraeli kommandósok a fekete Mercedesben (Wikipédia / IDF Spokesperson's Unit / CC. BY-SA 3.0)

Az Air France 139-es Tel-Avivból Párizsba tartó járatát június 27-én Athénban térítette el a Palesztin Népi Felszabadítási Front (PFLP) és a Forradalmi Sejtek névre hallgató nyugatnémet szélsőbaloldali szervezet két-két tagja.

A terroristák először Bengáziba irányították a jelentős számú izraeli állampolgárt szállító gépet, végül azonban az ugandai Entebbében szálltak le, az afrikai országot irányító diktátor Idi Amin Dada engedélyének köszönhetően.

A bosszúszomjas Idi Amin, aki egy félresiklott fegyvervásárlás miatt összerúgta a port az izraeliekkel, még azt is jóváhagyta, hogy további három terrorista csatlakozzon a gépeltérítőkhöz, és saját katonáit is kirendelte a gép védelmére.

A gépeltérítők 53 bajtársuk 48 órán belüli szabadlábra helyezését követelték az izraeli túszok életéért cserébe, akiket a leszállást követően elkülönítettek a többi utastól. A izraeli kabinet azonban nem volt hajlandó egyezkedni és egy túszmentő akció elindítására adott utasítást.

Az izraeli kommandósokat szállító gépek pilótáinak több mint 4000 kilométert kellett repülniük, többnyire ellenséges országok légtereit átszelve, extrém alacsonyan (kb. 30 méteres magasságban), hogy a légvédelmi radarok számára észrevétlenek maradjanak.

A repülők, amelyeket csak Kenyában tudtak megtankolni, végül július 4-én hajnali egy órakor landoltak az Entebbe repülőtéren. Az első gépből rögtön a földet érés után kigördült egy fekete Mercedes, Idi Amin autójának szakasztott mása. A sötét járgányt izraeli katonákkal teletömött Land Roverek követték.

Az akció annak ellenére, hogy a Mercedes-trükk hamar lelepleződött, sikeres volt. Az izraeli katonáknak sikerült bejutnia a főépületbe, ahol a túszokat őrizték, és megkezdődött a lőfegyveres közelharc.

Az 53 percig tartó katonai művelet során az izraelieknek sikerült likvidálni az összes terroristát és több mint 30 ugandai katonát, illetve 4 kivételével kiszabadítani az összes (102) túszt. A kommandó ezen kívül kiiktatott az ugandai légierő negyedét kitevő 11 Mig-17-es vadászgépet is, így teremtve biztonságos légteret a menekülőknek.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár