2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Forradalmi változást hozott a Cápa Hollywoodban

2016. június 20. 08:31

Amerikaiak tömegei hagyták el remegve a mozitermeket. A strandok kiürültek, Hollywoodban pedig radikális átalakulás vette kezdetét. Mindez egy zöldfülű rendező, Steven Spielberg filmjének volt köszönhető, amely amellett, hogy emberek millióiban ültette el a cápákkal szembeni félelmet, az első ún. nyári kasszasiker  lett. 1975. június 20-án mutatták be a Cápát.

A sikerhez vezető út korántsem volt zökkenőmentes. Mivel a filmet az élethű hatás kedvéért az Atlanti-óceánon forgatták, Spielberg és csapata folyamatos harcot vívott a természeti elemekkel. A kamerák többször eláztak, a filmbéli cápavadászok Orca nevű hajója kis híján elsüllyedt, a felvételekhez használt mechanikus cápák pedig gyakran meghibásodtak.

Spielberg azonban már akkor tudta, hogy a Cápa sikeres lesz, amikor az előzetes bemutatón egy férfi ijedtében kirohant a teremből. A közönség özönlött a mozikba, és a filmet a kritikusak is pozitívan fogadták, Oscar-díjat nyert legjobb vágás, legjobb eredeti filmzene és legjobb hang kategóriában.

A siker egyik legfőbb kulcsa a film köré épített reklámkampány volt. A producerek csak a televíziós reklámokra 700 ezer dollárt költöttek, és számos Cápa-terméket, többek között pólókat, műanyagpoharakat, törölközőket, és játékokat, is áruba bocsátottak. Ráadásul a szokásoktól eltérően nem télen, hanem nyáron mutatták be a filmet, és nemcsak a nagyobb mozikban, hanem Észak-Amerika-szerte összesen 464 helyen.

A befektetett pénz – a többszöri halasztás miatt hosszúra nyúló forgatás és a túlköltekezés ellenére – többszörösen megtérült. A Cápa lett az első olyan film, amely több mint 100 millió dolláros bevételt hozott (összesen 470 milliót), és 2011-es árakon számolva a Star Wars mögött ma is a filmtörténet második legnagyobb kasszasikerének számít. Hollywood történetében betöltött szerepét jól példázza Peter Biskind filmes újságíró kijelentése: „A Cápa meghozta a vállalatok étvágyát, hogy gyors profitra tegyenek szert, (…) a stúdiók azt szerették volna, ha minden film Cápa lenne."

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár