Életét adta utasai biztonságáért a 22 éves légiutas-kísérő
2023. szeptember 5. 20:20 Múlt-kor
Nirdzsa Bhanot a Pan-American World Airways légitársaság, ismertebb nevén a Pan-Am 73-as járatának rangidős légiutas-kísérőjeként dolgozott, amikor 37 éve, 1986. szeptember 5-én tragédia történt. Egy betervezett pakisztáni pihenő során a járatot négy fegyveres palesztin terrorista kerítette hatalmába, sokkolva az utasokat és a személyzetet egyaránt. Bhanot azonban a kevés kivétel közé tartozott: azonnal a helyzet megoldásához fogott. Habár mindössze 22 éves volt, tettrekészsége megmentette nem csupán a pilótákat, de utasok százait is a 17 órás megpróbáltatástól, amely végül húsz ember életét követelte – köztük a sajátját. A végsőkig hősiesen viselkedő nő saját testével védelmezett három gyermeket, amikor a halálos lövések érték.
Korábban
A földön ragadt járat
Az 1963. szeptember 7-én az indiai Csandígarh-ban született Nirdzsa Bhanot családjával tizenévesen költözött a nagyváros Mumbaiba. Gimnáziumi tanulmányai után éppen csak felvették az itteni Szent Xavér Főiskolára, amikor egy fényképész a kampuszon elámult a szépségén, és modellként ajánlott neki munkát. Nem sokkal később már üzletek és szépségápolási termékek hirdetéseiben tűnt fel.
Modellkarrierje azonban nem tartott sokáig: a hagyományokat követve belement a szülei által megszervezett házasságba, és 1985 márciusában feleségül ment egy Egyesült Arab Emirátusokból származó férfihoz. Rövidesen kiderült azonban, hogy a férj hajlamos visszaélni a helyzetével: a kegyetlenkedő, abuzív férfitól a hagyományokkal merőben szakítva két hónap után elvált, és légiutas-kísérőnek jelentkezett.
Modellkarrierjének köszönhetően kifinomult kiállása és természetes szépsége szinte borítékolta számára a sikert: 10 000 jelentkező közül őt válogatták be a Pan-American csapatába.
Mindössze egy évvel a légitársasághoz való felvételét követően a palesztin felszabadítási mozgalomból kivált radikális Abu Nidal Szervezet azonban éppen a Pan-Am egyik járata ellen tervelt ki merényletet: az indiai Mumbaiból az amerikai New Yorkba tartó 73-as járat útjába két megálló is be volt tervezve, egy a pakisztáni Karacsiban, egy pedig a nyugat-németországi Frankfurt-am-Mainban.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
A Pan-Am 73-as járata Mumbaiban, a végzetes útra való indulás előtt
A terroristák Karacsiban tervezték megrohamozni a repülőgépet, amelyet aztán Ciprusra, majd Izraelbe irányítsák át, hogy fogva tartott palesztinokat vegyenek fel. A foglyok szabadon engedését a repülőgépen ejtett túszokért cserébe tervezték követelni.
Ahogy a Karacsiban várakozó gép a felszálláshoz készülődött 1986. szeptember 5-én hajnalban, Nirdzsa Bhanot és a személyzet többi tagja, valamint az utasok lövések fülsiketítő hangjára rezzentek össze. Reggel 6 óra magasságában egy villogó, szirénázó furgon közelítette meg a 73-as járatot, és a reptér biztonsági szolgálatának egyenruháját viselő fegyveresek pattantak ki belőle.
Ahogy a levegőbe lövöldöző férfiak felszaladtak a repülőgép lépcsőjén, Bhanot bemondta a gépeltérítést jelentő vészjelszót a rádióba, miközben egyik társa a kódot is beütötte a reptéri irányítórendszerbe. Ezáltal a reptéri hatóságok tudták, hogy a repülőgépet minden lehetséges eszközzel akadályozniuk kell a felszállásban, illetve a figyelmeztetés által a pilótáknak is lehetőségük nyílt a menekülésre.
A 73-as járat légiutas-kísérői, Nirdzsa Bhanot a hátsó sor jobb szélén látható
Amikor a gépeltérítők benyitottak a fülkébe, már hűlt helyét találták a pilótáknak. Ez azt jelentette, hogy a terroristák a földön ragadtak, és tárgyalni voltak kénytelenek, ha el akarták hagyni Karacsit. A Pan-Am helyi igazgatója, Viraf Doroga a kifutópályára érkezett, és ígéretet tett a gépeltérítőknek, hogy egy órán belül új pilótát szerez nekik. Ezt természetesen nem volt szándékában betartani.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/524f1409c7ca4afc82289a77ca269c7f.jpg)
![VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés / 25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században](/ih0Ax/label/.cut-640x400/786.jpg)
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
- A pestis miatt egész családját elvesztette a jóslatairól elhíresült Nostradamus 20:20
- Több száz éves tartósított cseresznyére bukkantak George Washington egykori birtokán 16:05
- Eleinte nem aratott sikert a kritikusok körében a megzenésített Himnusz 15:05
- A bizonyítékok ellenére ma is sokan megkérdőjelezik King tiszteletes gyilkosának bűnösségét 14:20
- Kései polaroidokkal zárul az André Kertész 130 kiállítás a Robert Capa Központban 13:20
- Második otthonának tekintette Afrikát Az öreg halász és a tenger írója, Ernest Hemingway 09:50
- Sokáig nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a roswelli UFO-észlelésnek 08:20
- Ötmillió dollárt költött fogadásokra a múlt század népszerű filmkomikusa, Walter Matthau tegnap