Százhatvanöt éve született Ferdinand Zeppelin
2003. július 8. 10:17
Ferdinand von Zeppelin gróf
Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével sikerült merev testű, kormányozható léghajót építenie
Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) |
A világon az első kormányozható, fémből épült léghajó Schwarz Dávid keszthelyi fakereskedő nevéhez kötődik. Schwarz léghajója 47,5 méter hosszú, 13,5 méter átmérőjű, két végén kúpos, henger alakú test volt. A szerkezet robbanómotorral, alumíniumvázzal és -borítással készült el, a feltaláló halála miatt özvegye irányította az utolsó munkálatokat. A magyar mérnök szerkezete 1897 novemberében tette meg egyetlen próbarepülését Berlinben. A pilóta egy ékszíj elszakadásától megrémült és túl sok hidrogént engedett ki a ballonból. A gép lezuhant és kettétört. A bemutatón ott volt Ferdinand Zeppelin is, aki az özvegytől megvette a léghajó szabadalmait.
Zeppelin Friedrichshafenben léghajóépítő üzemet hozott létre. Az általa tervezett első irányítható léghajó, az LZ1 128 m hosszú volt, és 16 elválasztott gázzsákot tartalmazott, amelyekbe a levegőnél könnyebb hidrogéngázt töltöttek. Két 16 lóerős motor hozta létre a légcsavarok húzóerejét, oldal- és magassági kormányaival már teljesen kormányozhatónak bizonyult.
A léghajó első próbaútját 1900. július 2-án tette a Boden-tó felett és 17 percig tartózkodott a levegőben. A jármű a próbautakon 31 km/óra sebességet ért el. Zeppelin megérte járműveinek az I. világháborúban aratott harctéri sikereit is: mintegy 100 léghajót vetettek be katonai célra. Az I. világháború után a németek kárpótlásként Zeppelin-gépeket adtak át az amerikaiaknak. A közel kétszázezer köbméteres, hidrogénnel töltött ballonok 120-140 kilométeres utazósebességgel repültek. Zeppelin kitűnő mérnököket gyűjtött össze, tervei megvalósításához azonban igen sok pénzre volt szüksége. Németországban akkora lelkesedést keltett a léghajózás, hogy 1908-1909-ben 6 millió márkát gyűjtöttek össze a léghajók építésére.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
![Múlt-kor magazin 2010/tavasz](/ih0Ax/label/.cut-640x400/626.jpg)
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap
![](https://ad.jumu.hu/www/images/cabc38b0df2e8e8e1cf1e4d55e411bd6.jpg)