2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Műkincsek a svájci katonai bunkerekben?

2012. november 16. 12:06 MTI

Egy svájci hegyoldalban nyíló fémkapu megoldást kínálhat azoknak műgyűjtőknek, akik sokallják kincseik tárolásának a költségét. A kapu egy használaton kívüli katonai bunkerbe vezet, amelynek valaha lőszerek raktározására szolgáló légkondicionált termeit ma a műalkotások őrzésére eszményien alkalmas létesítményként kínálják a potenciális vevőknek. Több ilyen bunker meg is vásárolható.

Előre nem látott új kockázat

A Luzerni-tó közelében található, 57 éve épült bunker ára 386 ezer svájci frank (több mint 90 millió forint), és valamelyest csökkentheti a glóbusz különböző pontjain élő gazdag vevők által különösen kedvelt, Genfben található legnagyobb művészeti páncélteremben őrzött műalkotások számát. Az utóbbi létesítményt egyrészt az általa nyújtott nagy biztonság, másrészt az teszi népszerűvé a műkincsek tulajdonosai körében, hogy a genfi adómentes zónában található: mintegy 100 milliárd dollár értékű műalkotást tárolnak ott, és még több befogadására is van benne hely.

Ám a biztosítók - attól tartva, hogy a létesítményben tűzvész keletkezhet vagy olyan rablótámadás célpontjává válhat, mint amilyen nemrég a rotterdami Kunsthal Múzeumban történt - folyamatosan emelik az újonnan elhelyezendő képek biztosítási díjszabását, vagy akár el is utasítják, hogy biztosítási szerződést kössenek rájuk.

"Egy elővigyázatos biztosító pontosan tudni akarja, hogy mekkora kockázatot vállal egy adott helyen - magyarázta a Reuters brit hírügynökségnek Nick Brett, a művészeti biztosítás terén világelsőnek tekintett AXA Art Insurance biztosító ügyvezető igazgatója. - A genfi szabadkereskedelmi zóna páncéltermében iszonyú tömegű műalkotás található, és biztosítóként arra is gondolnunk kell, hogy ne halmozzunk fel mindent egyetlen helyre."

Becslése szerint az utóbbi három évben kétszeresére nőtt a festmények biztosításának a költsége ebben a létesítményben. Richard Nicholson, a Willis biztosító egyik ügynöke úgy véli, hogy azok a beruházók, akik egy kisebb értéktömeget őrző helyen tárolják a műalkotásokat, akár 50 százalékkal olcsóbban köthetnek rájuk biztosítást.

A genfi biztosítási gondok, amelyekhez hasonlóval szembesülnek a világ más speciális tároló helyei is, egybeesnek azzal a jelenséggel, hogy a kiszámíthatatlan részvény- és kötvénypiacokról menekülő befektetők újabban képeket vásárolnak, és megfelelő tároló helyet keresnek számukra. A műalkotások felfelé kúszó árai miatt mind több művet tárolnak, következésképpen a raktározás költsége is emelkedik. "Mindez növeli a páncéltermekben felhalmozott művek értékét, ami előre nem látott új kockázatot teremt a biztosítási üzletágban" - fejtette ki Enrique Liberman, a New York-i Art Fund Association elnöke.

Az értékes művek koncentrálódásának kockázataira egy 2004-es londoni tűzvész is felhívta figyelmet. A lángok egyebek között Damien Hirst és Tracey Emin egyes műveit is elemésztették, mintegy 20 millió font (hozzávetőleg hétmilliárd forintra rúgó) kárt okozva a biztosítóknak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár