Edvard Munch új megközelítésben Párizsban
2011. szeptember 26. 14:51 MTI
Edvard Munch modern szemmel címmel nyílt meg a párizsi Pompidou Központ legújabb kiállítása, amelyen a világhírű norvég festőnek elsősorban a XX. században készült alkotásai és fotói láthatók. A kurátorok nem titkolt célja rávilágítani arra, hogy Munch modern, a világra és annak technikai fejlődése iránt nyitott, sokat utazó ember volt, nem egyszerűen egy befelé forduló, szorongó és melankolikus művész.
Korábban
A 140 alkotást felölelő tárlaton mintegy hatvan festmény mellett ötven fotó, rajzok, meglepő kisfilmek és a művész néhány kevéssé ismert szobra is megtekinthető. A tematikusan bemutatott művek nagy része az oslói Nemzeti Múzeumból, az oslói Munch Múzeumból és a bergeni Művészeti Múzeumból érkezett Párizsba.
Munch legismertebb festménye, az 1893-ban festett Sikoly című expresszionista alkotás nem látható Párizsban, ellenben A beteg gyermek, A csók és a Vámpír más huszadik századik művekkel együtt megtekinthető azon a kiállításon, amely arra akarja ráirányítani a figyelmet, hogy Munch mennyire modern alkotó volt.
"Finomítani szeretnék azon az imázson, amely Munchról kialakult, akit a szorongás, a melankólia, a befelé fordulás festőjeként tartanak számon, olyan művészként, akit csak a belső világ ábrázolása érdekelt" - hangsúlyozzák Angela Lampe és Clément Chéroux, a kiállítás kurátorai. "Festészete nagyon modern abban az értelemben, ahogy a filmből, a fotózásból vagy a modern színházból átemelt elemeket, vagy ahogy a XX. század művészeti koncepcióit használta, az ismétlést, az önéletrajzot vagy az önarcképet" - mondta a France Info hírrádióban Clément Chéroux.
Edvard Munch nagyon sokat utazott, ismerősei szerint festés közben állandóan rádiót hallgatott, gyakran járt moziba, 1902-ben vett egy fényképezőgépet és nagyon érdekelte a körülötte lévő világ, amiről festményei is tanúskodnak, mint például a második világháború által ihletett munkái.
Edvard Munchot a művészettörténet a 19. századik második felének egyik legjelentősebb szimbolista és pre-expresszionista festőjeként tartja számon, pedig műveinek háromnegyedét a 20. században készítette. 1863-ben született, s 1944-ben halt meg, ugyanabban az évben, mint Vaszilij Kandinszkij vagy Piet Mondrian. "Modern művész, aki kora modernitásának egyik legjelentősebb képviselője" - vallják a kurátorok.
Munch, ahogy ismerjük címmel a kiállítás egy rövid áttekintéssel kezdődik a festő legismertebb műveiből. Ebben a teremben olyan remekművek láthatók, mint például a Pubertás (1894) vagy a Lányok a hídon (1902). A többi teremben hasonló témájú, de később készült munkák kerültek kiállításra, amelyeken keresztül megfigyelhető, hogy Munch ugyanazt a témát többször megfestette. A Vámpír című festménynek például tíz, A beteg gyermek című műnek pedig hat változata is látható.
A Munch-kiállítás január 9-ig tekinthető meg Párizsban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Máig nem heverte ki teljesen a spanyol nép a polgárháborút 17:05
- Szinte egész életét a humanitárius tevékenységnek szentelte id. Antall József 13:35
- Évszázadok nyomában – Olaszország történelmi látnivalói 13:25
- Néhány rendtársa szerint az ördögtől kapta látomásait Ávilai Szent Teréz 11:20
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig 09:05
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő tegnap
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen tegnap
- Bordélyház is szolgált az amiens-i német börtön foglyainak menedékéül tegnap