Csúnyának tartják a budai rakpartot az örökségvédők
2010. január 8. 13:18 MTI
A Budapest Világörökségéért Alapítvány (BVA) szerint szakszerűtlenül építették újjá a Margit híd alatti budai rakpartfal kőburkolatát, így veszélybe került a központi szennyvíztisztító beruházás európai uniós támogatása. A projektcég azt közölte, a hibákat, amelyeket nem tartanak olyan súlyosnak, mint az alapítvány, nyárig kijavítják.
Korábban
Az alapítvány csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján szakértők bevonásával ismertette az általuk feltárt hibákat, amelyek Korompay Katalin, a szervezet munkatársa szerint arra vezethetőek vissza, hogy a munkát minél olcsóbban akarták elvégezni. Mint fogalmazott, az eredetileg vörös mészkő-kockákból 135 éve épített falat nem az eredeti állapotban állították helyre, így például a kövek nem a megfelelő helyre kerültek vissza, több csorba, sérült követ is felhasználtak, vagy nem töltötték ki megfelelő mennyiségű habarccsal a hézagokat. Szemléltető ábra
Kitért arra is, hogy tudomásuk szerint több, az eredetiektől eltérő színű kőkocka illegális kitermelésből került beépítésre. Korompay Katalin arra figyelmeztetett, hogy a központi szennyvíztisztító beruházásához csak akkor fizet támogatást az Európai Unió, ha az az Unesco előírásainak megfelelően készül el.
Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke, aki a sajtótájékoztató előtt a helyszínen járt, azt közölte, valóban szélesebbnek tűnnek a fúgák, ám szerinte azért, mert jobban "odakenték". Jelezte ugyanakkor, hogy a beruházás még fél évvel a befejezés előtt van, ezért ezeket a hibákat addig pótolni lehet, így ahol kell, ott például vissza kell bontani, vagy ki kell javítani.
A sajtótájékoztató előtt a projektet képviselő cég munkatársa az újságíróknak egy állásfoglalást adott át, melyben egyebek mellett az áll, hogy a falépítés nem zárult le, az jelenleg "munkaközi fázisban" van. Közölték, az alapítvány javaslatait a beruházás szakemberei megvizsgálták, és azokat, amelyek szakmai szempontból megállták a helyüket, a beruházó figyelembe veszi a kivitelezés során. Mint írták, felkérték a Műegyetem egyik vezető szakértőjét, valamint a BVA által ajánlott műemlékvédelmi szakértőt és kőrestaurátort, hogy véleményezzék a partfal burkolatának építése során észlelt problémákat.
Segítségükkel egy hibalista készült, amely alapján - ígéretük szerint - tavasszal, még a projekt lezárása előtt elvégzik a szükséges javításokat. Azt hangsúlyozták azonban, hogy a hibák között egy olyan sincs, ami miatt le kellene bontani a megépített új partfal szerkezetét. Ez azt jelenti, hogy a díszítő kövek mögötti úgynevezett súlytámfalat biztosan nem kell megbontani. Véleményük szerint így ma nem lehet azt állítani, hogy a központi szennyvíztisztító uniós támogatása veszélybe került volna.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap