2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mégis használtak római pénzeket a szarmaták

2009. május 13. 08:37 MTI

Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán; a 2008. július 15-én megkezdett munkálatok során a szegedi Móra Ferenc Múzeum régészei mintegy 280 ezer négyzetméternyi területet vizsgáltak át - közölte Zombori Ferenc főigazgató kedden. A feltárások a szarmaták pénzhasználatának ismeretlen fejezeteire is rávilágítottak.

A szűk egy évig tartó külső munkálatok után a leletanyag restaurálása, számítógépes földolgozása, valamint leltározása következik - mondta a szakember az egyik lelőhelynél tartott sajtótájékoztatón. A feltárás eredményeiből a tervek szerint 2010 őszén rendeznek kiállítás a Móra-múzeumban, a következő esztendőben pedig egy tudományos kötet is megjelenik. A makói József Attila Múzeumban és Maroslelén pedig kisebb állandó tárlatokat állítanak majd össze - tudatta a főigazgató.

Balogh Csilla ásatásvezető régész elmondta, a feltárás során összesen 31 lelőhelyet vizsgáltak meg, ezek közül négynél az ELTE régészei dolgoztak. Az autópálya kivitelezési munkái során pedig két kisebb lelőhelyre bukkantak. Az ásatások során az őskortól egészen az Árpád-kor végéig terjedő időszakból bukkantak elő leletek. Az egyik legérdekesebb, Makó közeli lelőhelyen egy római kori szarmata település nyomaira bukkantak a 4-5. századból. A hathektáros területen a régészek megtalálták a település lakóépületeit, szemetesgödröket, füstölőket és az azokhoz kapcsolódó kemencéket, s előkerültek kisebb sírcsoportok is - tudatta a szakember.



A lelőhelyről a felső földréteget fokozatosan távolították el, s a területet fémkeresővel többször is átvizsgálta egy szakember. Ennek köszönhetően több mint 170 darab fémtárgyat találtak, bronzcsatokat, fibulákat és sok római kori pénzérmét - mondta Balogh Csilla. Hozzátette: ez utóbbi leletek cáfolni látszanak azt a korábbi feltételezést, mely szerint a szarmatáknál nem volt római pénzforgalom.

Az M43-as autópálya az 5-ös út és Makó közötti 31,6 kilométeres szakasza, illetve a Maros-parti várost elkerülő 7 kilométeres főút - amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat - két ütemben, összesen 61,1 milliárd forintból épül meg. A kivitelezési szerződések szerint az 5-ös és a 47-es út közötti 6,7 kilométeres szakasza 2009 novemberére, a 47-es út és a Makó közötti autópálya és az elkerülő út pedig 2010 augusztusára készül el.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár