Igazi kincsesbánya New England Titanicja
2008. október 10. 08:59
Sikeres merülést hajtottak végre a búvárok egy 19. században elsüllyedt gőzhajó roncsához, amely New England történetének legpusztítóbb viharában süllyedt el. A víz mélyén fantasztikus leleteket találtak, ám emberi maradványoknak nincs nyoma.
A 88 méter hosszú Portland gőzhajó, amit New England-i Titanic néven is ismernek, 1898. november 26-án a menetrend szerint, de az időjárási előrejelzésekkel nem törődve indult Bostonból Portlandbe, 190 utassal a fedélzetén. Hollis Blanchard kapitány valószínűleg abban bízott, hogy a hajó átvészeli az utat, mivel azonban két különálló vihar egyesült a tengeren, és csapott le a partra, ezt már a gőzhajó sem birkózott meg: a 20 méteres hullámok és a 160 km/h sebességű szél végzett a gőzössel. Nem sokkal később a tenger testeket és roncsdarabokat mosott partra Cape Codnál.
A búvárok idén augusztusban és szeptemberben első alkalommal hajtottak végre sikeres merüléseket a roncsnál. A hajó az egykori használati eszközöket érintetlenül megőrizve süllyedt el, így a búvárok tányérokat, evőeszközkészleteket, és szinte érintetlen kabinbelsőket találtak a víz mélyén.
Emberi maradványoknak azonban semmi nyoma, ezért a résztvevők most úgy gondolják, hogy ha voltak is áldozatok, azok az alsóbb fedélzeten lehettek, ahová a búvárok az esetleges veszélyek miatt nem merültek le. A merülés egy igazi bátorságpróba is volt, hiszen a hajó a felszín alatt 140 méterre található, és ott a búvárok egyszerre csak 10-15 percet tölthettek, mielőtt visszatértek a felszínre.
A roncsot eredetileg 1989-ben fedezték fel Arnold Carr és John Fish búvárok, ám akkor még nem tudták bizonyítani, hogy az biztosan a Portland lehet-e. 2002-ben aztán a Nemzeti Oceanográfiai és Atmoszférikus Szervezet hanglokátorokkal és távirányítású robotokkal igazolta, hogy egy gőzhajó is található Cape Ann és Cape Cod között. A pontos koordinátákat azonban titokban tartották, így a búvároknak maguknak kellett azt megtalálni: szponzorok híján saját zsebükből fizették a kutatást. Mindez fejenként 60 ezer dollárjukba (10 millió forint) került.
A búvárok semmilyen tárgyat nem hoztak a felszínre, ugyanis a térség egy Nemzeti Tengerészeti Szentély, amelynek kutatására igen szigorú szabályok vonatkoznak. A Portland így a víz mélyén marad, és a helyét sem árulják el, hogy ezzel is védjék a maradványokat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Csupán adócsalásért tudták elítélni a szeszcsempészetből meggazdagodó Al Caponét 09:05
- Érdektelen fantáziálásnak tartotta a kiadó Golding regényét, A legyek urát tegnap
- Elsőre szerencsétlenül járt hegymászónak gondolták megtalálói Ötzi testét tegnap
- A Bánk bánt is színre viszik az Aradi Magyar Napokon tegnap
- Egy fémdetektorral vizsgálta át az amerikai elnök testét a telefont feltaláló Bell tegnap
- Sikkasztási vád törte derékba Kossuth Lajos ígéretes ügyvédi karrierjét tegnap
- Greta Garbo minden útjára két repülőjegyet vásárolt, nehogy valaki mellé üljön 2024.09.18.
- Fogaival is játszott gitárján az álmaiból ihletet merítő rocklegenda, Jimi Hendrix 2024.09.18.