Százéves a szegedi villamosközlekedés
2008. szeptember 28. 13:54 MTI
A százéves szegedi villamosközlekedésnek állít emléket az a rendhagyó kiállítás, mely a város szívében nyílt pénteken két trolibuszon.
Az egyik járművön több száz fotó mutatja be az elmúlt évszázadot, és ezen a trolin kaptak helyet azok a technikai eszközök is, melyek a villamosközlekedés fejlődése során jelentős szerephez jutottak.
A járművön utazók a város elektromos tömegközlekedését üzemeltető Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) helyszínen levő munkatársainak segítségével megismerkedhetnek a villamos működéséhez elengedhetetlen kisebb alkatrészekkel. Így látható például, hogy milyen vezeték biztosítja az áramot a járművek működéséhez, milyen lengéscsillapítókat használnak, milyen a légrendszer, a ventillátor. Ezek egy részét ma is használják a villamosközlekedésben. A tárlat október 5-ig látható.
A másik trolin egész napos filmvetítés várja az érdeklődőket, egyebek közt arról, hogyan készült a nosztalgia villamos, miként javítják azokat a járműveket, melyeken mindennap utaznak a szegediek, illetve rövid filmek peregnek az SZKT életéről.
A szegedi városi tömegközlekedés már 1857-ben elindult, akkor omnibuszok biztosították a közlekedést a pályaudvar, a városközpont és a fontosabb fogadók között. Az 1879-es árvíz romba döntötte a várost, megbénította a közlekedést. Az újjáépítés után az omnibusz már nem tudta kielégíteni az igényeket, így az ipar és a kereskedelem fellendülése, a megnőtt teherforgalom miatt a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. A pályázatok közül Eduard Paget belga mérnökét fogadták el. A lóvasút személyszállítási és a gőzüzemű teherszállítási hálózat 1884 júniusára készült el.
A következő mérföldkő az volt, mikor a közúti Vaspálya Részvénytársaság 1899-ben elkészítette a villamosítás tervét, de csak 1907-ben kapott engedélyt villamosvasút építésére. Az első villamos 1908. október 1-jén indult el. A második világháború után megjelentek ugyan az autóbuszok a tömegközlekedésben, de nem tudták átvenni a villamosok szerepét.
A szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztési terve szerint 2011-re 29 milliárd forintos ráfordítással korszerűsítik mindhárom meglévő villamosvonalat, s elkészül egy új, két kilométeres szárnyvonal. Kilenc új alacsonypadlós villamossal és tíz korszerű trolibusszal bővül a járműpark. Hat csomópont épül át, a végállomások közelében pedig kerékpártárolókat alakítanak ki.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.