Megszületett André-Gustave Citroen francia mérnök, autógyáros
2004. szeptember 13. 12:06
Citroen Párizsban látta meg a napvilágot, 1898-ban végzett a párizsi Műszaki Főiskolán, majd mérnökként és ipari tervezőként dolgozott. 1908-ban a Mors autógyár az ő segítségével növelte éves termelését 125-ről 1200 kocsira. Megszerezte a nyílfogazású - V alakú - fogaskerék szabadalmát, továbbfejlesztette és márkajelül választotta. Kiváló érzéke volt az újítások iránt. Az I. világháború kitörésekor meggyőzte a francia hadsereget a hadianyagok tömegtermelésének szükségességéről. 1915-ben épített lőszergyárának termelése napi 55 ezer darab volt, főleg tüzérségi gránátokat gyártott. Ezután rábízták az egész francia hadiipar alapanyag-ellátását. A háború után hadiüzemét - az amerikai Henry Ford mintájára - egy olcsó kisautó tömegtermelésére állította át. Az első Citroen-kocsi 1919-ben készült el, majd újabb üzemeket létesített, s vállalata a legnagyobb francia autógyárak egyike lett. A gazdasági világválság idején nem épített le, hanem 1934-ben piacra dobta olcsó, elsőkerék-meghajtású kocsiját. A cég csődbe ment, s bár 1935-ben újjászervezték, alapítója ekkorra elvesztette irányító szerepét. Tudományos expedíciókat is támogatott, 1931-32-ben ő finanszírozta a Bejrút-Peking közti 13 ezer km-es autós utat. Ő valósította meg a párizsi Diadalív és a Place de la Concorde díszkivilágítását is. A francia fővárosban hunyt el 1935. július 3-án.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![Középkor](/ih0Ax/label/.cut-640x400/13.jpg)
Középkor
- Szinte tehetetlenek voltak az angolszász királyságok a viking támadásokkal szemben
- Csupán kiszolgáltatott helyzetében támogatták a főurak az „utolsó aranyágacskát”
- Bizarr módon ábrázolták Mohamed profétát az európai irodalomban
- Élhetőbb várossá alakította Rómát IV. Sixtus, a reneszánsz pápa
- Nem tudta megtartani nápolyi hódításait I. Lajos magyar király
- A pusztító tájfun mentette meg Japánt a mongol megszállástól
- A grünwaldi síkon állította meg II. Ulászló lengyel király a Német Lovagrend terjeszkedését
- Egy bizánci hercegnő kegyeiért keresztelkedett meg I. (Szent) Vlagyimir
- Senkinek sem kegyelmeztek a keresztesek Jeruzsálem elfoglalása után
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap
![](https://ad.jumu.hu/www/images/91d5dbadb31def6ef727a05d59d66c33.jpg)