2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Viták kísérik a velencei hídépítést

2007. január 23. 12:30

Hetven év után első alkalommal épül híd a lagúnák városában, a terveket és a kivitelezést azonban élénk vita kíséri, ennek legújabb fordulójában a mozgássérültek kritizálták a sztárépítész műremekét.

Velencében a híres Canal Grandén 1854-ig csak a Rialtónál lehetett átkelni, ekkor azonban megépült az első Accademia híd. Az utolsó komolyabb hídépítő beruházásra 1934-ben került sor, így a város 2001-ben igen komoly fába vágta a fejszéjét, amikor egy új híd terveinek elkészítését rendelte meg.

A hidat - 70 másik építészt megelőzve - a spanyol Santiago Calatrava tervezte, aki korábbi munkáival ellentétben most az egyszerűséggel próbálta megnyerni a város lakóit, így hiányzik majd a tőle megszokott kábelkötegek dzsungele, és egy fémből és üvegből komponált szerkezet ível majd a csatorna felett. A híd igazán modern, ám mégsem kerül összeütközésbe környezetével, mivel részben isztriai márványból, Velence legfontosabb építőanyagából készült.

A Grand Canal partján, a Piazzale Roma mellett a múlt héten kezdték meg a tartószerkezetek kiépítését. A hidat a várostól 50 kilométerre egy raktárban készítették el, 77 darabból áll, és májustól darabról darabra fogják összeilleszteni a csatorna fölött.

Mindez persze komoly vitákat váltott ki, mert egyesek szerint a híd túl alacsony, míg mások a 4 millióról 6,5 millió euróra felkúszó költségvetést bírálták. A L'Espresso egyik decemberi cikkében Gianfranco Rocatagliati professzor arra is figyelmeztetetett, hogy a turisták nagy száma a híd összeomlásához is vezethet, mivel az alacsony, tartószerkezet nélküli ív feszítőerejét nem bírja ki a Canal Grande két partja. Ha pedig ez nem lenne elég, az olasz mozgássérült szervezetek is bírálták a hidat, mondván annak üveglépcsői számukra nem teszik lehetővé az átkelést - amit az olasz törvények szerint minden új középületben biztosítani kell.

A probléma megoldására a hatóságok két javaslattal éltek: az első szerint a mozgássérültek ingyenes vaporetto-bérletet kapnának, így nem lenne szükségük a híd használatára. A második szerint pedig buborék alakú üvegliftek futnának a híd ívén, amiben nyugodtan átkelhetnek. Ez utóbbi ötlet azonban az építész ellenkezését váltotta ki, aki továbbra sem hajlandó lemondani eredeti elképzeléséről, és nem hajlandó elfogadni az aggódó statikusok érveit sem.

A következő hónapok így egy új beruházó megjelenésével, vagy az aggályok figyelmen kívül hagyásával, és a híd eredeti tervek szerinti megépítésével telhetnek majd.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár