Üvegpor csillog a reneszánsz remekművekben
2005. augusztus 30. 11:34
Mitől nyerték csillogóan selymes hatásukat Tintoretto képei és a velencei reneszánsz festmények? Elekromikroszkóppal végzett új vizsgálat tárta fel a titkot: üvegport kevertek a festékbe.
A velencei művészellátó hagyatéki leltárából
National Gallery of Art munkatársa. Például patikusoktól beszerezhető alapanyagok felhasználásával új technikai eljárásokat dolgoztak ki és meglepő színkompozíciókat állítottak elő.
A Schenectady-i Union College Vizuális Művészeti tanszék vezetője, Louisa Matthew nemrég arra is talált bizonyítékot, hogy Velencében az európai trendet egy évszázaddal megelőzve kialakult a különleges festékek- és színezőanyagok piacosítása. A kutatónő a velencei levéltárban a helyi művészek üzletvitelét, beszerzési csatornáit tárta fel, többnyire végrendeleteket és adónyilvántartásokat böngészett, végül aztán rábukkant Domenico de Gardignano velencei kereskedő és bolttulajdonos 102 tárgyat tartalmazó hagyatéki leltárára. A kereskedő, aki a "dai colori"-k, azaz a festéküzleteket ellátó utazó vállalkozók közt ismert névnek számított, leltára alapján a kutatónak sikerült megérteni a kor művészeinek és kereskedőinek sajátos kapcsolatát, vagyis hogy milyen alapanyagokból dolgoztak a festők, illetve a kereskedők honnan szerezték be a kellékeket.
"Az 1534-es leltár egyes festékei üvegport tartalmaznak, mások nem. A vevők legtöbbször csak az alapanyagokat, és nem előre elkészített festéket vettek, de volt olyan is, hogy a különleges festékeket előre megrendelték". A kutatónő szerint a kereskedő üzletében sokféle gyártó portékáját értékesítették. Az ideérkező mesterek valószínűleg megosztották egymással ötleteiket, szakmai elképzeléseiket. A leltár alapján elmondható, hogy az üvegfúvók művészete is inspirálta a festőket: a tőlük átvett speciális anyagokkal szívesen kísérleteztek a vásznon is.
A kutatás keretében elektromikroszkópos vizsgálattal azonosították az üvegport tartalmazó festék nyomát. A kutatók Lorenzo Lotto két képét, valamint egy Tintoretto festményt is megvizsgáltak. A képek festékanyagában porított üveg nyomait találták meg, bár csak nagyon kis mennyiségben. Lorenzo Lotto Szent Katalint ábrázoló képén a palást piros színébe, a Jézus születése című képen József narancsvörös kabátjának festékanyagába kevert üvegport. Hasonló üvegpor nyomait találták meg Tintoretto Jézus a Galileai-tengernél című képének sárga színében.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
sport
- A háborús károkat szenvedett Belgium nem volt jó választás az olimpia megszervezésére
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek
- Csaláshoz folyamodott a görög maratonista az első újkori olimpián
- Minden idők legjobb góllövői között tartjuk számon Zsengellér Gyulát
- A főváros egyik első gőzfürdője állt a Komjádi Sportuszoda helyén
- Többször alakította önmagát a filmvásznon Papp Laci
- A spanyol klub, amiben Puskás főnixszé válhatott
- Már gyerekkorában autóversenyző akart lenni a Forma-1 legendája
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.