90 éve süllyesztették el a Lusitaniát
2005. május 6. 11:45
Kilencven esztendeje, 1915. május 7-én torpedózta meg egy német tengeralattjáró a brit Lusitania utasszállító gőzöst az ír partok közelében. A támadás hozzájárult ahhoz, hogy az addig semleges Egyesült Államok 1917-ben a szövetségesek oldalán belépjen az első világháborúba.
Korábban
Egyéves, külön e célból végzett edzés és felkészülés után Írország partjainál mélytengeri merülést hajtott végre és megtekintette az 1915. május 7-én német tengeralattjáró által elsüllyesztett Lusitania óceánjáró roncsait Gregg Bemis Jr. amerikai üzletember, aki saját tulajdonának tekinti a szerencsétlenül járt hajót.
A legnagyobb Titanic-árverés
Az 1912-ben szerencsétlenül járt Titanic utóéletének legfontosabb árverését tartják jövó hónapban, New Yorkban. Más tengerjárókról származó tárgyak mellett 250 eredeti Titanic-relikvia kerül kalapács alá. Az aukcióra bocsájtott tárgyakat három gyűjtő adta össze.
A Lusitania építését 1904-ben kezdte meg a Cunard Line társaság, de mivel a kivitelezéshez szükséges csillagászati összeg nem állt rendelkezésére, a brit kormányhoz fordult segítségért. A hitelt megkapta, ám azzal a feltétellel, hogy a hajót az Admiralitás előírásai szerint kell áttervezni és szükség esetén lefoglalhatják katonai célokra. A megállapodás értelmében a gyorsaság fokozására fektették a hangsúlyt, így az eredetileg tervezett három propellert és három kéményt négyre cserélték, a gépeket a vízvonal alá helyezték.
Népszerű német képeslap a támadásról |
A Lusitaniát, az addig épített legnagyobb hajót 1906-ban bocsátották vízre, azzal a reménnyel, hogy a 41 ezer tonnás gőzös elhódítja az Atlanti-óceán leggyorsabb átszeléséért járó Kék szalagot. A gyors és minden elképzelhető luxussal felszerelt Lusitania hamar népszerűvé vált a vastag pénztárcájú előkelőségek körében. A minden szempontból a Titanic elődjének számító gőzösön volt egyebek között mahagóni borítású, üvegtetejű társalgó, zeneszoba, XVI. Lajos stílusú ebédlő, a versailles-i palotára emlékeztető több lakosztály, felvonó, kávéház. Még a harmadosztályú kabinok is luxusnak tűntek - legalábbis ha a konkurenciával hasonlították össze őket. Az elragadtatott utasok és a sajtó csak a "kényelem tetőfokának" és "úszó palotának" emlegették a csodagőzöst. Mentőcsónakból nem volt sok - de ezt akkoriban nem tartották fontosnak, mert az ilyen gőzösöket gyakorlatilag elsüllyeszthetetlennek tartották. (Ugyanez a felfogás magyarázza a Titanic katasztrófájának súlyosságát is.) A Lusitania első útján a tulajdonosok csalódására még nem, de hamarosan mindkét irányban megszerezte a Kék szalagot. A rekordot ezt követően csak 1929-ben döntötte meg a német Bremen.
Az első világháború kitörése után az Admiralitás bejelentette igényét a hajóra, amelyet a célnak megfelelően átalakítottak, így például kéményeit álcázásként feketére festették. A gőzös havonta közlekedett Liverpool és New York között, minden baj nélkül. Utolsó útjára 1915. május 1-jén indult New Yorkból élelemmel és utasokkal megrakva. A hatóságok előzőleg kötelességszerűen figyelmeztették az utasokat: Európában háború dúl és a németek minden brit lobogó alatt közlekedő hajót ellenségnek tekintenek. Aggódni azonban senki sem aggódott, mert úgy vélték, a nagy sebességtartalékkal rendelkező hajó elmenekülhet támadói elől.
A rejtélyes második robbanás okát azóta is vitatják. Egyesek úgy vélik, a németek második és harmadik torpedót is kilőttek - de szinte biztos, hogy a robbanás nem ezért történt, hanem a hajó belsejében következett be. Egy magyarázat szerint a torpedó éppen a szénraktárt találta telibe, a kipattanó szikráktól a széngőz belobbant, esetleg a forró kazánok robbantak fel a beömlő hideg víz hatására. Egy újabb verzió szerint a hajó rakománya lehetett a felelős, amelyről kezdetben azt állították, hogy az utasokhoz tartozó platina, aranyrúd, gyémánt volt. Ezeknek azonban a feljegyzésekben nincs nyoma és nem is találtak meg belőle semmit. A németek azt állították, de ezt sem bebizonyítani, sem megcáfolni nem sikerült, hogy a Lusitania a jogszabályokkal ellentétesen lőszert és ágyúlövedékeket szállított, s ezek robbanása okozta a vesztét is. A meggyőző magyarázatra még várni kell, mert az ír kormány a kincsvadászoktól tartva történelmi örökségnek nyilvánította a roncsokat, s a helyszínen kutatni kívánó búvárok ezt már csak engedély birtokában tehetik meg.
Akárhogy is történt, a katasztrófa tovább rontotta az amúgy is feszült német-amerikai viszonyt. Az Egyesült Államok a nemzetközi joggal és a civilizált nemzetek megállapodásaival ellentétesnek minősítette a támadást. Amerikában már ekkor sokan hadüzenetet követeltek, de diplomáciai lépések hatására a németek beleegyeztek, hogy beszüntetik a "korlátlan tengeralattjáró-háborút". Amikor azonban az angol tengeri fölény megtörésére törekvő németek amerikai hajókat süllyesztettek el, Washington előbb megszakította a diplomáciai kapcsolatokat, majd maga is belépett a háborúba.
(Múlt-kor/Panoráma - Vladár Tamás, Sajtóadatbank)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap