2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Dráma az Északi-sarkon

2003. május 23. 12:33

Végelszámolás

Rudolf Szamojlovics
Összesen 16 hajó, 21 repülőgép, több szánkós csapat, mintegy 1500 ember, finnek, norvégek, franciák, németek küzdöttek a legénység megmentéséért. Egy orosz gép is elveszett, Babuskin vezetésével.

A menekülés világszerte felháborodást váltott ki, mivel az expedíció vezetője szállt fel elsőként a mentőrepülőre. A hivatalos olasz vizsgálat Nobile felelősségét állapította meg a katasztrófa miatt. Ebben szerepe volt Mussolininak, aki arra számított, hogy egy újonnan felfedezett szigetet róla neveznek el. Az is kínos volt számára, hogy éppen a gyűlölt Szovjetunió hajója mentette meg az olaszokat.

A vizsgálat után Nobile 1931-ben részt vett egy szovjet sarki expedícióban, majd léghajó-építési szakemberként, 1932-1936 között a Szovjetunióban dolgozott, ezután az Egyesült Államokba emigrált. A fasizmus bukása után tért csak vissza Olaszországba. Ekkor az ítéletet felülbírálták, Nobile ismét a légierő tisztje lett, s tanított Nápolyban.

Útjairól könyveiben számolt be: Olaszok az Északi-sarkon (1959), A Pólus, életem kalandja (1969, magyarul 1982).

MTI

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár